In acht stappen naar een Lean magazijn

Klant staat centraal

14-09-2017, Lean is een manier van denken en werken waarbij het creëren van klantwaarde voorop staat. Het is een managementmethode en biedt vele tools om processen te verbeteren. Deze manier van werken stelt de klant centraal en dit komt zowel de kwaliteit, efficiency en de kosten van het bedrijf ten goede. Toch maken nog te weinig bedrijven gebruik van Lean. Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur bij evofenedex, geeft een stappenplan om Lean ook in jouw magazijn te implementeren.

Geen rocket-science

“Sommige bedrijven zien de voordelen nog niet direct, andere bedrijven denken dat Lean alleen iets is voor productiebedrijven of dat de invoering van Lean enorm ingewikkeld is. Maar het is absoluut geen rocket-science. Al vereist het wel verandering. Zo vraagt Lean om eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers en, in lijn daarmee, om een bottom-up benadering. Dat impliceert dat wanneer je het goed wil doen, het roer echt om moet”, merkt Lagerweij op.

Klant centraal

In een optimale Lean omgeving staat de klant centraal. Lagerweij: “Je moet je klant echt kennen en hem of haar ook mee nemen in je bedrijfsproces(sen). Dat is noodzakelijk om op een andere, frisse manier naar die processen te kijken. En door processen op orde te brengen, maak je het voor medewerkers makkelijker met als gevolg dat ze ook gemotiveerder zullen zijn. Alleen maar voordelen.”

Magazijnoptimalisatie

Om je op weg te helpen met Lean, hebben we een whitepaper gemaakt met acht stappen naar een Lean magazijn. Deze whitepaper is onderdeel van de reeks magazijnoptimalisatie. In deze tiendelige reeks helpen we ondernemers om hun magazijn te verbeteren: van WMS tot magazijninrichting.

Vraag hier de whitepaper aan.

Onze ledenadviseur Sven
Contact

Vragen over magazijnen?

Sven en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder