Veel behoefte aan Nederlandse expertise in westen Verenigde Staten

Leestijd 4 minuten

30-10-2020  Hoewel de Verenigde Staten zwaar getroffen zijn door corona, zijn er nog steeds meer dan genoeg kansen. Volgens consul-generaal Dirk Janssen in San Francisco kijkt de westkust van de VS met interesse naar hoe Nederland omgaat met water, e-mobility en circulaire economie. “Hier in Silicon Valley blijft veel behoefte aan Nederlandse expertise en dat brengt diverse kansen met zich mee.”

Hoe zet de post in San Francisco zich in voor Nederlandse ondernemers?

“Wij focussen ons op de economische mogelijkheden in het westen van de Verenigde Staten. Een enorm gebied en economisch uiterst interessant. Daarbij is onze corebusiness bedrijven te helpen bij het waarmaken van hun ambities in de VS. Dat doen we op allerlei manieren: bijvoorbeeld door informatie te verstrekken over die kansen en door activiteiten te organiseren zoals – nu digitale – handelsmissies. Ook hebben we een regionaal netwerk van bedrijven, Holland in the Valley, om start-ups en scale-ups te helpen bij het verzilveren van kansen in deze regio.”

Mooie succesverhalen van Nederlandse bedrijven in de VS zijn er genoeg. Hoe draagt jouw team daar verder aan bij?

“Er zijn veel inspirerende verhalen van ondernemers hier. Iedere stad in de VS is uniek en heeft weer een eigen ecosysteem met verschillende do's-and-don'ts. Daarom verzamelen wij de kennis en ervaringen vanuit ons netwerk van Nederlandse ondernemers in steden als Los Angeles, Seattle en San Francisco. Vervolgens delen we die belangrijke tips en inzichten met startende Nederlanders via mentoren en in de vorm van een playbook. Daarnaast adviseren en helpen we bij praktische zaken, zoals het regelen van een werkvisum, de diverse belastingsystemen en bedrijfsjuridische constructies. Dat doen wij nu allemaal online via webinars, een mentorenplatform en digitale handelsmissies.”

Waar liggen er precies kansen voor die specifieke expertise van Nederlandse ondernemers?

“Denk alleen al eens aan duurzaamheid. De hele westkust is behoorlijk vooruitstrevend en kijkt met interesse naar Europa, en dan met name naar Nederland. Wij hebben een hele goede reputatie opgebouwd op dat gebied, bijvoorbeeld met water, e-mobility en circulaire economie. Daar bestaan momenteel veel kansen. Zelfs iets oer-Hollands als fietsen krijgt sterk voet aan de grond in de VS, zeker gedreven door de coronapandemie. In een paar maanden tijd zijn hier complete fietspaden aangelegd en steeds meer Amerikanen pakken de fiets.”

Genoeg kansen in VS ondanks corona
Dirk Janssen: “Wij bieden onze dienstverlening nu virtueel aan als eConsulate”


Kent de VS nog andere, belangrijke veranderingen door de coronapandemie?

“De online economie blijft doordraaien en e-commerce groeit in een razendsnel tempo. Dat is positief. Wel verandert de manier waarop zaken worden gedaan volledig. Voorheen ontmoette je elkaar in het echte leven, nu doe je dat virtueel. Mijn inschatting is dat dit een blijvende verandering is. Dit zorgt voor nieuwe mogelijkheden; de pandemie dwingt ons tot creativiteit en vernieuwing. Zo bieden wij als consulaat onze dienstverlening nu volledig virtueel aan als eConsulate. Daarnaast zijn we bezig met het opzetten van meer digitale handelsmissies, waarmee we een nog bredere groep bedrijven kunnen bereiken.”

Hoe kunnen Nederlandse ondernemers het beste op deze veranderingen inspelen?

“Hoewel er veel verandert, blijven sommige zaken hetzelfde, zoals je presentatie. Nederlandse bedrijven hebben vaak een sterk product. Maar hier kan een aantrekkelijk verhaal achter dat product het verschil maken, dat is waar Amerikaanse investeerders naar op zoek naar zijn. Daar win je als ondernemer net die ene pitch of investering mee. Zeker nu het contact vaak virtueel verloopt, is het nóg belangrijker een sterk verhaal te hebben - in combinatie met een sterk product. Daarnaast verwacht ik dat veel bedrijven de voorkeur blijven geven aan digitale meetings, ook na de coronapandemie.”

Voorheen zat het consulaat in Los Angeles, nu in San Francisco. Waarom?

“Inderdaad, wij zijn in 2010 verhuisd. De groei en innovatie van de technologiesector in San Francisco en Silicon Valley leidde ertoe dat we hier beter de kansen voor Nederland kunnen verzilveren. Tegelijkertijd blijven in de regio van Los Angeles ook ontelbare kansen bestaan voor bijvoorbeeld de gaming-, media- en sportindustrie. Daarom hebben we in Los Angeles een Netherlands Business Support Office (NBSO) geopend om te helpen bij het vinden van samenwerkingspartners en informatie over lokale wet- en regelgeving.”

Heb jij onmisbare tips voor Nederlandse ondernemers die naar de VS willen?

“Het is allereerst belangrijk je bewust te zijn van de culturele verschillen. Amerikanen kunnen direct zijn; Nederlanders zijn altijd directer. Ook staan diversiteit en inclusiviteit hier erg hoog op de agenda en vinden burgers het belangrijk dat bedrijven zich daar actief voor inzetten. Als consulaat helpen wij bij een zachte en succesvolle landing in de Amerikaanse zakencultuur. De beste tip die ik daarbij kan geven, is contact met ons op te nemen. We kunnen je namelijk tijdens iedere stap de juiste begeleiding en ondersteuning geven. Daarmee ben je als Nederlandse ondernemer verzekerd van de beste start in de VS.”

Ondersteuning voor ondernemers

Op deze LinkedIn-pagina kun je zien waar het consulaat in San Francisco zich mee bezighoudt.

Om contact op te nemen met Dirk Janssen en zijn team, stuur een WhatsApp naar +1 415 420 1469 of mail naar sfn-ea@minbuza.nl.

Onze ledenadviseur Peter
Contact

Vragen over landeninformatie?

Peter en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder