ADR 2021: het venijn zit in de details

Het ADR, de overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, wordt elke twee jaar gewijzigd

02-04-2021  Dit jaar worden er weer wijzigingen in het ADR doorgevoerd. Het is altijd weer een hele exercitie voor bedrijven die met deze voorschriften te maken hebben. Expediteur KLG Europe heeft zijn systemen en procedures hierop ingericht.

Het ADR, de overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, wordt elke twee jaar gewijzigd. Zo ook in 2021. De laatste jaren zijn de wijzigingen minder drastisch, vertelt Pascal Smetsers, bedrijfsadviseur gevaarlijke stoffen bij evofenedex. “Maar in bepaalde specifieke hoeken, zoals van de radioactieve stoffen, zitten dit keer toch wel kleine gemenigheden. Chris Beuving, businessunitmanager en ADR-specialist bij expediteur KLG Europe, heeft zich ook verdiept in de materie. “Onze opdrachtgevers, veelal verladers, hebben veel met het ADR van doen. Zij zorgen bijvoorbeeld voor de informatie op de vervoersdocumentatie. En wij controleren dan of dat overeenkomt met de informatie in onze systemen.”

Het ADR deelt alle te vervoeren gevaarlijke stoffen in klassen in. In tabellen staan alle stoffen onder elkaar op volgorde van UN-nummer: een code die een bepaalde gevaarlijke stof identificeert. KLG Europe heeft deze tabellen in zijn systemen geïmplementeerd, en ze worden ook iedere twee jaar ‘ververst’. Als een medewerker een UN-nummer of stofnaam in het systeem invoert, krijgt hij alle gegevens over die stof in beeld: van klasse tot verpakkingsgroep tot benodigde etikettering. “En als dat anders is dan op de opdracht vermeld, kloppen wij hiermee aan bij onze opdrachtgever, om te kijken waar het verschil vandaan komt”, aldus Beuving.

Tunnelcode

Een van de ADR-wijzigingen dit jaar betreft de tunnelcode, die bepaalt of het voertuig dat de stof vervoert door bepaalde wegtun-nels mag rijden. Bij stoffen waaraan geen tunnelcode is toegekend, moet nu de vermelding ‘(-)’ komen, een liggend streepje dus. “Dat lijkt een onbelangrijke wijziging, maar het is wel degelijk relevant, want bedrijven kunnen hier straks gewoon een flinke boete voor krijgen. Maar in sommige gevallen is hun IT-systeem er niet op ingericht zo’n streepje te genereren. Gelukkig hebben zij nog een paar maanden de tijd om dat op te lossen”, stelt Smetsers. KLG Europe werkt ook met stoffen waarvoor deze wijziging geldt. “Wij verstrekken op onze beurt ook weer opdrachten aan vervoerders en geven aan hen vervoersdocumentatie mee. Op onze vervoersdocumenten komt dus nu automatisch een streepje te staan.”

Interpretatiefouten

Op 1 januari zijn de wijzigingen ingegaan. Vanaf die datum is er een overgangsperiode, maar vanaf 1 juli is het ADR 2021 verplicht. “De wijzigingen zijn op hoofdlijnen met de interne sleutelfiguren besproken”, vervolgt Beuving, “en in april of mei geven we presentaties aan de overige collega’s, want dan wordt de officiële Neder-landse vertaling van de wijzigingen uitgebracht. Tot die tijd moeten we het doen met de Engelse teksten, die wel beschikbaar zijn. Maar het zijn niet bepaald gemakkelijke teksten, dus daarbij kunnen zomaar interpretatiefouten ontstaan.” Smetsers beaamt dat: “De Nederlandse vertaling heb je eigenlijk gewoon nodig. Anders zou je, door één woordje verkeerd te interpreteren, net de verkeerde conclusie kunnen trekken. Daarom benadrukken wij ook hoe belangrijk het is om alle wijzigingen tot in detail tot je te nemen. Ook als je denkt: dit heeft toch geen betrekking op mijn organisatie: zorg dat je niet voor verrassingen komt te staan.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine

Meer weten?

In mei organiseren we extra webinars over de wijzigingen in het ADR 2021. Meld je aan voor onze nieuwsbrieven om als eerste op de hoogte te zijn van de nieuwe webinars.

Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder