ADR-pilot TransFollow bij Den Hartogh Logistics

Informatie automatisch delen via het e-CMR protocol

26-2-2020 Sinds enige tijd gebruikt logistiek dienstverlener Den Hartogh Logistics de elektronische vrachtbrieven van TransFollow bij zijn transporten voor Shell Chemicals. Deze pilot verloopt tot nu toe voor alle partijen naar volle tevredenheid. Dit biedt perspectieven voor uitbreiding naar andere transporten van Den Hartogh, maar ook voor uitrol in de rest van Europa en voor intermodale ADR-transporten. 

Bij Den Hartogh Logistics in Rotterdam rijden de vrachtauto’s met chemicaliën af en aan. Voor Shell Chemicals op Pernis vervoeren ze grondstoffen voor onder andere matrassen en kussens; stoffen die vallen onder het ADR, de Europese regelgeving voor het wegvervoer van gevaarlijke stoffen. Alle ladingen moeten vergezeld gaan van een vrachtbrief, en in het kader van een pilot wordt daarvoor nu TransFollow ingezet. Dit digitale platform is in 2015 ontwikkeld door Beurtvaartadres, evofenedex en TLN. Nieuw is dat het sinds ongeveer een halfjaar ook voor ADR-transporten kan worden gebruikt.

e-CMR

Met TransFollow kan een zogeheten e-CMR worden gemaakt, een elektronischevrachtbrief onder het e-CMR-protocol. Het vervangt de ‘oude’ papieren vrachtbrief, die door de afzender moet worden opgesteld. Paul Knoop, businessunit-manager Digitale Vrachtbrief bij Beurtvaartadres, legt uit: “Er hoeft dus niets meer geprint te worden. En door gebruik te maken van TransFollow kun je de status van een bepaald transport zien, de locatie van het voertuig bij het aftekenen, en welke stoffen er aan boord zijn. Al deze informatie wordt automatisch gedeeld met de andere partijen op de betreffende e-CMR.” 

“Vroeger moesten er handmatig tachtig tot honderd vrachtbrieven per dag worden gemaakt."

 

Den Hartogh Logistics gebruikt de elektronische vrachtbrieven van TransFollow bij zijn transporten voor Shell Chemicals.

 

Snelheid

Snelheid en betrouwbaarheid zijn enkele voordelen. “Een papieren vrachtbrief wil nog weleens onleesbaar worden doordat hij verregend is. Een elektronische versie heeft daar geen last van. Verder tekenen alle partijen in TransFollow voor dezelfde ‘waarheid’: verlader, vervoerder, ontvanger, enzovoorts”, aldus Knoop. Ook in termen van personele bezetting biedt TransFollow winst, vervolgt projectmanager Erik Groen van Den Hartogh Logistics: “Vroeger moesten er handmatig tachtig tot honderd vrachtbrieven per dag worden gemaakt. Sinds we met TransFollow werken, hebben we duidelijk minder administratieve handelingen te verrichten.” Daarnaast willen veel opdrachtgevers tegenwoordig hun processen zo duurzaam mogelijk inrichten. Groen: “En daar draagt TransFollow natuurlijk ook aan bij: er komt geen enkel velletje papier bij kijken. Zo wordt het hele logistieke proces geoptimaliseerd.” In evofenedex magazine 2-2020 is een uitgebreidere versie van dit artikel verschenen. 

(E-)CMR

Het CMR-verdrag is een internationaal verdrag voor vervoersovereenkomsten voor internationaal goederenvervoer over de weg. Aan dit verdrag is in 2008 het e-CMR-protocol toegevoegd, om mogelijk te maken dat er voor dergelijke transporten een elektronische vrachtbrief wordt gebruikt. Nederland heeft dit protocol geratificeerd. In landen die dat nog niet hebben gedaan, is de papieren vrachtbrief nog steeds verplicht. 

Auteur: Louise Wagenaar. Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine.

Onderzoeksrapport Data en Digitalisering

In oktober 2019 publiceerde wij de resultaten van het Nationaal Onderzoek Data en Digitalisering met daarin de staat van logistiek dienstverleners en handels- en productiebedrijven binnen Nederland op het vlak van digitalisering. 

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder