15-01-2015  De procedure waarbij bedrijven met een AEO-certificaat onder bepaalde omstandigheden containers zelf via de openbare weg naar de douanescan mochten vervoeren, wordt afgeschaft. EVO en Fenedex hebben de douane laten weten te vrezen dat dit besluit leidt tot logistieke problemen.

De procedure die wordt afgeschaft werd ook wel de 'externe baan' genoemd. De douane heeft besloten echter om deze faciliteit per 1 februari 2016 af te schaffen. De douane vindt dat er teveel nadelen aan deze werkwijze zijn, zoals het risico op doorrijden naar de bestemming in plaats van de scan.

Vertraging

EVO en Fenedex hebben EVO en Fenedex hebben de douane gewaarschuwd voor de mogelijke logistieke vertraging die hierdoor kunnen optreden. 

Vanaf 1 februari mag vervoer van een te scannen container van een terminal naar de aangewezen scanfaciliteit in Rotterdam uitsluitend plaats vinden door of namens de terminal waar een container vanuit het zeeschip is gelost. Dit vervoer kan plaats vinden op de terminal als de terminal over een eigen scan beschikt of via de interne baan.

Noodprocedure

Extern scannen mag vanaf 1 februari alleen nog als noodprocedure worden gebruikt. De noodprocedure is van toepassing bij uitval van scanmaterieel langer dan 36 uur of in uitzonderlijke gevallen. De douane beoordeelt of de noodprocedure mag worden ingezet.