Afsluiting Piet Heintunnel nekt bevoorrading Amsterdamse bedrijven

Gemeente sluit zonder enig overleg tunnel drie jaar af voor vrachtverkeer

29-03-2019  De gemeente Amsterdam maakt de bevoorrading van de binnenstad onnodig duur en omslachtig, door de Piet Heintunnel per 1 mei af te sluiten voor alle vrachtauto’s. Dat ook lichte vrachtwagens worden geweerd is volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) en onze vereniging onzin.

De Piet Heintunnel is vanaf mei verboden terrein voor vrachtauto’s en dat geldt tot aan de renovatie die gepland staat voor 2021. Pas daarna zouden vrachtauto’s weer toegang krijgen tot de tunnel, die toegang biedt tot de Amsterdamse binnenstad. Normaal gesproken overlegt de gemeente dit soort maatregelen eerst met het bedrijfsleven dat vrachtauto’s gebruikt, verenigd in evofenedex en TLN. Dat is in dit geval niet gebeurd en dat valt de ondernemersverenigingen rauw op hun dak.

Verbaasd over maatregel

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van evofenedex is dan ook verbaasd over de maatregel van het Amsterdamse stadsbestuur. “Ik snap niet dat we niet bij de veiligheidsanalyse noch bij het opstellen van de maatregelen zijn betrokken.Juist omdat we op veel andere fronten heel goed met elkaar samenwerken. Samen hadden we tot een effectievere oplossing kunnen komen. Ik denk daarom dat het goed is dat we samen met de gemeente nog eens goed kijken of dit nu echt het beste besluit is voor de stad.”

Touringcar mag wel tunnel in

“Een onbegrijpelijk besluit”, zegt Jaap Verkiel, belangenbehartiger bij TLN. “Vrachtwagens en stevige bestelbusjes zwaarder dan 3,5 ton mogen niet meer door de tunnel, maar touringcars wel. Ook al zitten daar veertig passagiers in, zit de tank vol met diesel en weegt dat ding zo bijna 25 ton. Waarom mag een kleine vrachtauto die eten en drinken levert aan winkels en horeca in de binnenstad dan niet meer door de tunnel?”

Omrijden via drukke routes

Het huidige plan van de gemeente Amsterdam betekent dat het vrachtverkeer moet omrijden via routes die nu al veel verkeersdrukte te verwerken hebben. De doorstroming zal nog slechter worden en leveringen niet of pas veel later aankomen. Het omrijden via de S112 en de S116 levert daarbij voor bedrijven extra kosten én voor de stad meer luchtvervuiling op.

Het bedrijfsleven wil op korte termijn in gesprek met wethouder Sharon Dijksma van Verkeer en Vervoer, om de continuïteit in de duurzame en efficiënte bevoorrading van Amsterdam te garanderen.

Onze bedrijfsjurist Peter
Contact

Advies nodig of vragen?

Peter en de andere bedrijfsjuristen helpen je graag verder