Afzetmarkten zoeken buiten de EU

Voor business development buiten de EU is een goede groeistrategie onontbeerlijk

13-11-2019  Kansen zoeken buiten de EU is weer opportuun. De dreigende brexit, stagnerende Duitse economie, politieke onrust in Italië en een dreigende handelsoorlog met de VS. Wat valt er buiten de Europese markt aan nieuwe afzetgebieden te ontwikkelen?

De wereld buiten de Europese Unie is groot en biedt volop kansen. Maar het vinden van een nieuwe afzetmarkt en zakendoen buiten de EU is een heel andere tak van sport dan daarbinnen. Hoe toegankelijk zijn deze afzetmarkten en waar kun je het beste beginnen? Naast een andere cultuur, wetgeving, infrastructuur en markttransparantie, zijn er ook praktische barrières als afstand, kosten en andere tijdzones. Hierdoor zul jij als ondernemer nóg efficiënter en effectiever aan de slag moeten. Een goede groeistrategie is onontbeerlijk. Het werken met een gedegen strategisch plan en een goed doordacht exportactieplan voorkomt veel zorgen, extra onkosten en onnodig tijdverlies.

Het vinden van succesvolle nieuwe afzetmarkten staat of valt met het bepalen welke van jouw producten of diensten passen bij welke landen. Kijk wat momenteel de succesfactoren zijn, en check of deze ook zijn te vinden buiten de EU en daar ook werken. Welk deel van je assortiment is geschikt voor export naar andere delen van de wereld? Vergeet niet te controleren of je producten voldoen aan de technische en juridische voorwaarden. Je zult ook een beslissing moeten nemen over de distributiewijze. Het vinden van een zakenpartner is een tijdrovende klus en zal voor een groot deel het succes bepalen. Hoe heb jij je interne organisatie ingericht? Is jouw serviceorganisatie bereikbaar voor klanten in andere tijdzones? Veel ondernemers krijgen het al Spaans benauwd bij het zien van al deze ‘hindernissen’ en zoeken dan toch maar weer een oplossing in hun bestaande afzetmarkten. Met een frisse dosis ondernemersmentaliteit en de juiste ondersteuning zijn veel van deze obstakels echter in een mum van tijd uit de weg te ruimen.

Juiste certificeringen

Waarschijnlijk is niet ieder product van jouw bedrijf geschikt voor export buiten Europa. Toch komt het nog te vaak voor dat ondernemers landen kiezen die hun producten niet toestaan omdat er niet aan de juiste certificeringen wordt voldaan. Dit zijn dikwijls tijdrovende maar noodzakelijke trajecten. Zeker als je op korte termijn resultaat wilt boeken is het verstandig dergelijke landen links te laten liggen. Een andere belangrijke vraag is wat voor productkennis er lokaal aanwezig moet zijn. Aangezien de afstanden groter zijn, is het raadzaam alles zoveel mogelijk lokaal af te handelen. Hierbij komt ook de vraag om de hoek kijken hoever het product is uitontwikkeld. Hoe stabiel is de machine, vergt deze veel onderhoud? Zijn er nog grote productinnovaties voorzien?

Landenlijst op marktpotentie

Met het kiezen van het product zal een groot aantal landen niet meer in aanmerking komen. Maar welke landen bieden wél kansen? Wat zijn de markteigenschappen en succesfactoren waarnaar je moet zoeken en hoe moet je deze interpreteren? Dit vergt gedegen onderzoek met als eindresultaat een landenlijst gesorteerd op marktpotentie. Dit hoeven niet noodzakelijk de grootste landen te zijn. Ga voor de meest kansrijke landen! Dit keuzeproces luistert nauw en goede kennis van de organisatie over de eigen producten en huidige markt is onontbeerlijk.


Nadat je een product en land hebt uitgekozen, is de wereld al een stuk overzichtelijker. Bovendien leert de ervaring dat een dergelijk proces ook betere en vernieuwde inzichten geeft in de huidige marktsituatie. Kun je het huidige distributiemodel ook toepassen in het land van je keuze? Of maken zaken als afstand, cultuur, regelgeving en interne organisatie het noodzakelijk andere keuzes te maken? Afhankelijk van het gekozen distributiemodel zul je de juridische, financiële en logistieke aspecten opnieuw moeten bekijken.

Goed bij elkaar passen

Zo, jouw exportactieplan is gereed en nu staat de deur open voor het vinden van een geschikte zakenpartner. Ook hier geldt dat er een duidelijk en helder beeld moet zijn over de specifieke eigenschappen van een potentiële partner. Het heeft de voorkeur tijdens de eerste zakenreizen naar het gekozen land de geselecteerde partners persoonlijk te ontmoeten. Alleen zo kun je een goed beeld vormen en een weloverwogen keuze maken. Want naast alle zakelijke aspecten moet je ook als persoon goed bij elkaar passen. Het doel is immers een langjarige succesvolle samenwerking.

Kortom: het vergt onderzoek, tijd, zelfreflectie, focus en ondernemerschap om een nieuwe afzetmarkt buiten de EU te vinden en succesvol te ontwikkelen. Vaak wordt dit naast alle dagelijkse werkzaamheden opgestart, zonder dat mensen beseffen hoeveel tijd, energie en geld alles kost. Veel gehoorde excuses zijn: geen tijd, te druk en geen prioriteit. Gelukkig maar, want als het wel zo zou zijn dan is het te laat! Er zijn dan ook talrijke ondernemingen die bijzonder succesvol zijn buiten de Europese markten en dit zal zeker niet zonder slag of stoot gerealiseerd zijn. Feit is wel dat zij beter voorbereid zijn op een eventuele crisis op de Europese markt.

Dit artikel is geschreven door Menno de Boer, exportprofessional bij Business Boost International in Hilversum.

Wil jij je export buiten Europa laten groeien? evofenedex kan je helpen met het optimaliseren van je business development aanpak. Neem contact op of lees verder voor meer informatie hoe.

Onze ledenadviseur Alice
Contact

Vragen over internationaal ondernemen?

Alice en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder