05-05-2017  Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een alarmerend rapport gepubliceerd over de toekomst van de infrastructuur. Snelwegen slibben dicht en ook het goederenvervoer dreigt spaak te lopen als het nieuwe kabinet niet ingrijpt. Het ministerie komt daarmee tot dezelfde conclusie als evofenedex.

Appél

De methodiek die het ministerie heeft toegepast voor de doorrekening van de economische verlieskosten door knelpunten sluit naadloos aan op de berekening die evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) hanteren in de Economische Wegwijzer, een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files voor het bedrijfsleven. Dat is belangrijk omdat hiermee het appél van evofenedex in beleid is verankerd.

Doorrekening

Iedere vier jaar maakt het ministerie een doorrekening van de toekomstige capaciteit op de Nederlandse weg, water en het spoor. Door de doorrekening ontstaat er een goed inzicht in de bereikbaarheid tussen 2030 en 2040. De doorrekening werd afgelopen maandag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Samenwerking

In samenwerking met andere bedrijfslevenorganisaties stelde evofenedex direct dat nieuwe investeringen noodzakelijk zijn. evofenedex wil dat er na de formatie meer geld wordt gereserveerd voor onderhoud en investeringen. Doen we dat niet, dan moeten we serieus rekening houden met een jaarlijkse economische schade van maar liefst zes miljard (!) euro.

Multimodaal

Tijd voor een volgende stap. Samen met TLN treffen we voorbereidingen om een multimodale wijzer samen te stellen, zodat alle economische verlieskosten door files en verstoringen van bedrijven op waarde worden geschat.