23-11-2016  De schade door files voor de Nederlandse economie steeg in 2015 naar maar liefst 1,1 miljard euro. In 2014 bedroeg de schade nog 875 miljoen euro. De directe schade voor ondernemers steeg met 30 procent, van 98 miljoen in 2014 naar 150 miljoen in 2015.

Top 20 van files

Dit blijkt uit onderzoek van ondernemersverenigingen EVO, Fenedex en Transport en Logistiek Nederland. De organisaties presenteren de uitkomsten van het onderzoek vandaag in de Economische Wegwijzer, een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files in Nederland voor bedrijven uitgevoerd door onderzoeksbureau TNO.

De organisaties noemen de cijfers alarmerend en vragen het kabinet om investeringen in fysieke én digitale infrastructuur.

Aanpakken

Files zorgen niet alleen voor ergernis, maar ook voor onbetrouwbaarheid in de planning van bedrijven. Vracht- of bestelauto’s zijn langer onderweg omdat ze stilstaan of moeten omrijden. Deze vertragingen zorgen ook voor indirecte schade zoals lege schappen en vertragingen van productielijnen.

Direct aanpakken

EVO, Fenedex en TLN willen daarom dat het kabinet een reeks knelpunten direct aanpakt. Ook moet het kabinet reeds geplande investeringen in wegen naar voren halen. Tot slot zijn er investeringen nodig voor intelligente vervoerssystemen waarbij infrastructuur en voertuigen met elkaar in verbinding staan. De Tweede Kamer debatteert hier volgende week maandag over.

Schade

Van alle files uit de top-20 steeg de schade in vergelijking met vorig jaar. De grootste economische schade vond plaats op de A15 knooppunt Ridderkerk- Gorinchem: 11,4 miljoen euro, gevolgd door de A13 tussen knooppunt Ypenburg en Kleinpolderplein (11,2 miljoen). De A67 tussen knooppunt Leenderheide en Zaarderheide noteerde de sterkste stijging: 6,5 miljoen euro. Ook op de A12 en A4 zijn extreme toenames van de filedruk te zien.