Albert Heijn hubt er op los

AH.nl weet spitsritten in de Rotterdamse Regio te omzeilen

13-11-2017 Ah.nl is de bezorgtak van Nederlands bekendste supermarkt. Op dit moment kan zo’n 86% van de huishoudens in Nederland hun boodschappen via ah.nl bestellen. In de congestiegevoelige regio’s zoals Rotterdam, vormt de spits een dagelijkse uitdaging voor Coen Schlüter, sr. Manager Delivery & PUP van ah.nl. In samenwerking met het programma Beter Benutten heeft ah.nl een effectieve oplossing gevonden om de spits op de snelwegen rondom Rotterdam en Den Haag te vermijden.

In de spits

Ah.nl is met zijn thuisbezorging van boodschappen begonnen vanuit een beperkt aantal Home Shop Centers. Coen Schlüter illustreert de logistieke operatie in het zuiden van Nederland: “Vanuit het HomeShopCentre in Rotterdam werd vrijwel heel Zuid-Holland, Brabant en Limburg bediend. De bestellingen worden in Rotterdam verzameld en vervolgens met trailers naar hubs gebracht. Deze hubs liggen onder andere in Breda, Tilburg, Rosmalen en Urmond. Hiervandaan vindt dan weer de fijnmazige distributie plaats om de boodschappen bij de klanten af te leveren. “ Inmiddels heeft ah.nl een nieuw HSC geopend in Eindhoven voor de zuidelijke provincies Brabant en Limburg.

De regio Zuid-Holland werd tot voor kort volledig vanuit Rotterdam bediend. Vanuit het HSC in Rotterdam vertrokken dagelijks zo’n 100 bestelbussen waarvan er 40 à 50 bestemd waren voor de regio Den Haag. Heen en terug uit Rotterdam stonden de bussen massaal in de spits.

Haags hubje

Ah.nl vond dat dit anders moest. Schlüter: “Onze oplossing was het plaatsen van een hub in Den Haag. Daardoor rijdt er nu ’s nachts één trailer met boodschappen van het HSC in Rotterdam naar deze hub. Hier zijn nu ook alle bestelbussen gestationeerd. Op de hub is een aparte laadploeg aanwezig die zorgt dat de bestelbussen volgeladen klaar staan, wanneer de bezorgers ’s morgens arriveren. De meeste bezorgers zijn vóór 14:30 weer terug op de hub. Ze lossen dan wel zelf hun lege kratten en rolcontainers.”

Het prijskaartje

Ah.nl moest uiteraard wel investeren in een overslagpunt. Maar het voordeel is wel dat de chauffeurs nu geen enkele spitsrit in de regio Rotterdam hoeven te rijden. Het werken met een hub in Den Haag heeft er toe geleid dat er per week 500 spitsmijdingen op de snelwegen rondom Rotterdam en Den Haag gerealiseerd zijn.

Groei

Het succes zorgt ervoor dat het wagenpark in Den Haag gegroeid is van 35 bestelbussen naar 47. Het doel is om de hub in Den Haag nog verder te laten groeien. Hierbij wordt innovatie niet geschuwd: in de nabije toekomst wordt gestart met een pilot bezorgen in de buurt van de hub per bakfiets.

Gemak

“Het grote voordeel van het hub-concept is het gemak om een nieuwe hub toe te voegen als het volume in een bepaalde regio te groot wordt. Het vinden van een geschikte vastgoedlocatie bleek in eerste instantie wel lastig. Daarom was het handig om contacten te hebben via het Beter Benutten programma die beter bekend zijn met de mogelijkheden in de regio.” vult Schlüter aan. Voor de spitsmijding-inspanningen heeft ah.nl uiteindelijk € 8.000,- vanuit het Programma Beter Benutten ontvangen.

Beter benutten en evofenedex

evofenedex werkt nauw samen met een aantal partijen in den lande om het Beter Benutten programma uit te rollen. In de regio Haaglanden fungeert Bereikbaar Haaglanden als belangrijke aanjager voor het Beter Benutten programma. Bijgaand project is mede dankzij hun inzet en kennisdeling tot stand gekomen.

Weten of het Beter Benutten-project ook voor jou interessant kan zijn?