Handelaar in kranen wil voorop blijven lopen

Leestijd: 4 minuten

13-1-2020 Niet meer met verschillende schermen werken, minder administratieve rompslomp. Dat zijn in het kort de doelen van de digitaliseringsslag die UCM Holland aan het uitvoeren is. “We willen graag klanten aan goede kranen helpen en niet bezig zijn met het uitdraaien van facturen en pakbonnen.”

Automatiseren en digitaliseren klinkt meestal als iets groots en ingewikkelds. Het zijn termen die passen bij grote bedrijven en mkb’ers willen vaak de slag wel maken, maar denken dat ze daarvoor onvoldoende kennis, tijd en geld hebben. En wat valt er te automatiseren en digitaliseren in bijvoorbeeld een niche-markt als de verkoop van hijskranen? 
“Genoeg”, aldus Maarten Verschoor jr. Bijna 55 jaar geleden begon zijn opa een kraanverhuurbedrijf en zijn vader richtte later een handelsbedrijf op, UCM Holland. Deze onderneming handelt in kranen en onderdelen van kranen. Het bedrijf levert aan klanten in meer dan honderd landen en dat allemaal met veertien man personeel. Verschoor is 22 jaar en werkt nu twee jaar in het bedrijf, dat hij uiteindelijk hoopt over te nemen. “Onze concurrenten zitten nog niet actief op social media, dus daar liggen kansen, net als onze vindbaarheid op Google. Maar ook de achterkant van onze website zijn we verder aan het verbeteren, zodat zaken als een factuur en pakbon automatisch worden afgehandeld.”

artikel kraan
Zoon en vader Verschoor van UCM Holland. Samen met hun medewerkers zijn ze druk bezig met een digitaliseringsslag van onder meer de webshop en de administratie.


Nokia 3310

Dat de wereld snel aan het veranderen is, ziet Verschoor vooral aan zijn vader. “Zo’n 15 jaar geleden, toen ik zelf 7 jaar oud was, werd hij om de twee minuten gebeld op zijn Nokia 3310. Ook in de auto was het alleen maar bellen, bellen en nog eens bellen. Hij had wel 5000 contacten in zijn telefoon staan met een specifieke naam erbij. Die data en wat er sindsdien is bijgekomen hebben we goed bewaard en weggezet. Nu hebben we rond de 27.000 contacten die we een nieuwsbrief sturen waarop duizenden keren wordt geklikt. Dat levert ons genoeg leads op. Elke aanvraag die we krijgen slaan we op, want je weet nooit of je het nog een keer kunt gebruiken.”
Vooral op het gebied van de handel in onderdelen is de markt in beweging, schetst Verschoor. “Wie een kraan wil kopen, komt nog wel langs. Dat gaat om grote aankopen en daar zit nog wel een marge op, maar voor een velg van 500 euro geldt dat nauwelijks, dus als je daar veel tijd aan kwijt bent, gaat dat zelfs geld kosten.
 

We zetten onze kranen wel online, met zoveel mogelijk foto’s van details en tegenwoordig een filmpje dat we maken met een drone.” Waar er vroeger vooral werd gebeld, is dat nu voornamelijk mail. “Wij zitten nu met een scherm waar WhatsApp op binnenkomt, eentje voor Outlook en dan zijn we ook nog bezig met Excel voor de factuur of de pakbon. Dat is allemaal erg omslachtig. De factuur en pakbon worden straks automatisch aangemaakt en verzonden. Dat gaat ons heel wat papier en mailtjes schelen.”

Advertentie

Onderdelen die in de verkoop gaan, worden gefotografeerd en in het systeem gezet. “Daarvan verschijnt dan automatisch een advertentie op onze website”, aldus Verschoor. “Wij willen toe naar een systeem waarbij standaardartikelen, zoals een velg of steekas, met een goede beschrijving, foto’s en prijs op de site staan. Zo kunnen wij onze klanten beter bedienen, want zij weten vaak precies wat ze zoeken. Als het hetzelfde partnummer is, dan past het gewoon. Dan willen ze niet mailen, bellen of een offerte aanvragen. Dus waarom niet meteen een prijs erbij en direct afrekenen? Gewoon klik, bestellen, verwerken. Als wij te veel tijd steken in de verkoop van een velg, maken we daar geen winst op.” Bovendien, klanten vragen om snelheid, is de ervaring van Verschoor. “Waar we normaliter honderd offerteaanvragen per dag kregen, is het de verwachting dat als we het bovenstaande werkend hebben een deel van die aanvragen automatisch kunnen worden afgehandeld. Dat scheelt ons veel tijd.”

"Wat is het alternatief? Nog vijftig jaar doorploeteren met Excel?"

Alles in één systeem

Het idee om de webshop te moderniseren, de administratie verregaand te automatiseren en social media actief te gaan inzetten wordt bedrijfsbreed gedragen. “Het plan om dat aan te pakken en om daar echt in te investeren is ontstaan door gesprekken met mijn vader en collega’s. Nu is het wat onoverzichtelijk; een deel van de gegevens staat hier en andere gegevens weer daar. Straks hebben we alles in één systeem. En meer, want we kunnen dan met alle data die we hebben ook gerichte marketing voeren.” Dat hij straks door de automatisering minder te doen heeft, daar is Verschoor niet bang voor. “Wij zijn liever bezig met klanten aan een kraan te helpen dan dat we facturen en pakbonnen moeten opstellen van spullen die we al hebben verkocht.”

kraan
Met behulp van onder meer een drone worden er beelden gemaakt van kranen die te koop staan, zodat een koper zich vooraf al kan oriënteren. 


Om alle plannen te voltooien heeft hij externe expertise ingehuurd. “Wij hebben niet al die kennis zelf en dat wil ik ook niet. Wij willen ons bezighouden met waar we goed in zijn, namelijk kranen verkopen.” De kosten ziet hij niet als last, maar juist als een investering. “Automatiseren en digitaliseren is geen verdienmodel. Het is niet zo dat je er nu een tientje aan uitgeeft en je er volgende week twintig voor terug hebt. Maar wat is het alternatief? Nog vijftig jaar doorploeteren met Excel? Tegen die tijd zijn er al lang anderen opgestaan die het beter en efficiënter doen en dan word je de markt uit geconcurreerd.” 

Auteur: Job Halkes. Dit artikel is eerder verschenen in evofenedex magazine.

Digitaliseren met de Digiscan

Digitaliseren is niet iets wat je even erbij doet. Daarom heeft evofenedex de gratis Digiscan ontwikkeld. Het doel van de Digiscan is jou te helpen stappen te zetten in digitalisering, om de druk op jouw logistieke operatie te verlichten. De uitkomsten van de Digiscan bieden je houvast voor je digitale plannen. Hiermee weet je wat je moet doen om digitalisering effectief in te zetten in je bedrijf.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder