18-04-2012  De Amerikaanse organisatie Transport Security Administration (TSA) erkent de Nederlandse regelgeving beveiliging luchtvracht, waardoor extra veiligheidseisen voor luchtvracht naar de VS achterwege blijven. De betrokken Bekende Afzender moet wel in de Europese database opgenomen zijn.

Marechaussee

Tijdens een bijeenkomst van EVO en ACN over Aviation Security maakte kapitein Anton Geurtsen, Hoofd Bureau Toezicht Luchtvracht van de Koninklijke Marechaussee, dit bekend. Het was al de zevende keer dat EVO en ACN in een voorlichtingsbijeenkomst aandacht gaven aan de nieuwe regels op het gebied van beveiliging van luchtvracht. Naast Security stonden ook de AEO faciliteiten en Schiphol SmartGate op het programma. Aanleiding voor de serie bijeenkomsten is de deadline van 29 april 2013, het einde van de overgangsperiode voor de oude regeling Bekende Afzender, ofwel het einde van de ACN Registratie.

Masterclass

Geurtsen gaf een masterclass over regels voor beveiliging en screenen van luchtvracht. Aan de hand van diverse voorbeelden legde hij uit welke status past bij de diverse schakels en rollen in de logistieke ketens. Wanneer is de vracht luchtvracht en wie moet zich dan laten valideren als Bekende Afzender of Erkend Agent? En wat zijn precies de voor- en nadelen van de keuze om wel of geen bekende of onbekende afzender te zijn? Een van de voordelen van de status Bekende Afzender is dat er geen extra eisen meer zijn voor zendingen naar de USA.