21-03-2014  De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) heeft toestemming gegeven voor de voorgenomen samenwerking van de drie grootste containerlijnvaartrederijen ter wereld.

Onverstandig

EVO vindt de beslissing in dit stadium onverstandig en zegt meer wil meer inzicht te willen in de gevolgen van de samenwerking voor de keuzevrijheid van bedrijven die hun goederen overzee laten vervoeren.

Alliantie

Maersk Line, MSC en CMA CGM kondigden vorig jaar aan samen te willen werken op alle oost-westroutes, dus tussen Azië en Europa, Azië en het Amerikaanse continent en op trans-Atlantische routes. Op de trans-Atlantische verbindingen krijgt deze zogenoemde P3-alliantie een marktaandeel van 44 procent.

Voorwaarden

De Amerikaanse toezichthouder op de zeevaart stelde wel een monitoringprogramma op waaraan de P3-alliantie moet voldoen. De alliantie moet regelmatig rapporteren over bijvoorbeeld vaarschema’s en onafhankelijkheid van het planningskantoor in Londen.

Verplichtingen

EVO steunt deze rapportageplicht, maar vraagt zich af wat er gebeurt als de alliantie zich niet aan de gestelde verplichtingen houdt.

EVO wacht nu op uitspraken van andere mededingingsautoriteiten, zoals de Chinese.