22-04-2011  De Amerikaanse politiek schuift de plannen om alle containers in buitenlandse zeehavens te laten scannen in de praktijk al jaren voor zich uit.

Inmiddels stellen de senatoren Susan Collins (Republikein) en Patty Murray (Democraat) dat het 100 procent scannen van containerlading ‘misleidend is en een vals gevoel van veiligheid geeft’.

Liever breiden zij bestaande veiligheidsprogramma’s zoals het Container Security Initiative (CSI) en C-TPAT nog verder uit.

EVO reageert instemmend op het voornemen van de senatoren het 100 procent scannen van containers in de Verenigde Staten te voorkomen.

Ook EVO vindt dat het 100 procent scannen van alle inkomende goederen echt te ver gaat en slechts schijnveiligheid biedt. Het is onmogelijk een analyse uit te voeren op alle verkregen scanbeelden.

Met de invoering van het CSI is al een goede eerste stap gezet om het risico van terroristische aanslagen via havens te voorkomen.

Met de uitbreiding van het gebruik van CTPAT in de VS en AEO certificering in Europa werken verladers mee aan 100 procent veilige goederenstromen, zonder de enorme logistieke kosten die gepaard gaan zoals het geval is met het 100 procent scannen.

Jaarlijks worden er om en nabij de 400.000 containers verscheept vanuit Rotterdam naar de Verenigde Staten. Door alle containers te scannen zou er grote congestie op de terminals ontstaan, de goederenstroom onnodig worden belemmerd en de kostprijs van het laden en lossen sterk stijgen.

De administratieve lasten voor zowel overheid als bedrijfsleven zouden onnodig toenemen.