Amsterdam stimuleert vervoer over water
Serie aan maatregelen moet meer bevoorrading van bedrijven door de grachten mogelijk maken
Amsterdam stimuleert vervoer over water
27-09-2019 Amsterdam wil door middel van duurzaam, evenwichtig en slim gebruik van wal en water het vervoer over water stimuleren. Dat staat in de nota Varen Deel 2, die is opgesteld door het stadsbestuur. Naast passagiersvaarten en pleziervaarten heeft de stad ook de ambitie om meer goederenvervoer over water te laten plaatsvinden. Dat is positief nieuws voor ondernemers in de stad en goed voor de continuïteit van het bevoorraden van Amsterdam.
Stimuleren
Om het goederenvervoer per water te stimuleren schrijft het college dat er onderzoek wordt gedaan naar laad- en loslocaties. Daarnaast wordt er gekeken naar het invoeren van venstertijden en het aanpassen van de ligtijden. De stad wil daarnaast bekijken welke mogelijkheden er zijn om goederenvervoer over water duurzamer te maken. Daarbij wordt ook bekeken of het nodig is om regels aan te passen die mogelijk nu in de weg zitten. Ook wordt er ruimte geboden voor pilots en komt er een centraal loket voor bouwgoederenvervoer over water.
Kademuren en bruggen
Amsterdam kampt met achterstallig onderhoud van kademuren en bruggen. Op dit moment loopt er een onderzoek naar de staat van 200 kilometer kademuren en 850 bruggen. In 2020 worden al maatregelen genomen om zwaar verkeer (>7.5 ton) te weren om verdere schade aan kademuren en bruggen te voorkomen. Goederenvervoer over water is niet alleen een ambitie, maar al pure noodzaak op korte termijn.
Urgentie vervoer over water
In de nota Varen 2 spreekt Amsterdam over projecten en onderzoek die moeten starten in 2020 en 2021 in samenspraak met het bedrijfsleven. evofenedex is van mening dat de urgentie groter is en gaat het Amsterdamse stadsbestuur vragen haast te maken met het stimuleren, maar ook het faciliteren van goederenvervoer over water.
Gerelateerde nieuwsberichten
Veel hinder scheepvaart door renovatie Willem-Alexandersluis
6 maart 2024
Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
31 januari 2024
Meer vrouwen in de logistiek: niet forceren maar met beleid
28 juni 2023
Subsidie modal shift verdubbeld
13 juni 2023
Een oplossing voor het fileprobleem in Zuid-Holland
7 juni 2023
Logistieke nachtmerrie Noord-Holland houdt aan
1 juni 2023
Vasthouden binnenvaartschepen in Frankrijk ontoelaatbaar
5 april 2023
Online hulpmiddel maakt overstappen naar spoor of binnenvaart makkelijker
16 maart 2023
Julianakanaal nog tot 20 maart gestremd voor scheepvaart
8 maart 2023