01-03-2016  De mogelijkheid van de Vrije zone type II op Schiphol vervalt door de inwerkingtreding van het Douanewetboek van de Unie (DWU) op 1 mei. Door die wijziging in de wetgeving is er geen juridische basis meer onder het Douanegoederen-volgsysteem (DGVS). Voor de logistieke partijen op Schiphol betekent dit een verandering van hun werkwijze.

Ruimte voor tijdelijke opslag (RTO)

Alle partijen krijgen per 1 mei van de douane automatisch een andere vergunning, namelijk het particuliere douane-entrepot. Daarnaast kunnen zij een vergunning Ruimte voor tijdelijke opslag (RTO) aanvragen. Deze RTO-vergunning wordt vanaf 1 mei de basis onder het DGVS. Om de continuïteit van de logistieke processen te borgen, is het zaak dat de deelnemende bedrijven de RTO-vergunning vóór 1 april aanvragen bij de douane.

Bedrijven buiten regio Schiphol

Door de nieuwe juridische basis kunnen bedrijven buiten de regio Schiphol ook meedoen. Dit kan handig zijn wanneer goederen tussen RTO’s worden overbracht. 

Presentaties roadshows gepubliceerd

EVO, Fenedex, Fenex en de Nederlandse douane organiseerde zeven bijeenkomsten om bedrijven voor te bereiden op de veranderingen in de nieuwe douanewet. De presentaties die tijdens de bijeenkomst zijn gegeven zijn in de bijlage te vinden.

Vragen naar aanleiding van de presentaties kunnen worden gesteld bij EVO en Fenedex. De onderwerpen komen uitgebreid aan de orde tijdens de EVO masterclasses.

Er is nog één mogelijkheid om deel te nemen aan de gratis roadshows van de douane op woensdag 9 maart.