17-05-2017  Waar begin je als op basis van CO2 monitoring jouw logistiek wil optimaliseren? "Bij de 20 procent van de bewegingen die het meest afwijken van jouw gemiddelde CO2 footprint natuurlijk", zegt Jonathan Clay van Arla Foods.

Het CO2 verdienmodel heeft Arla Foods inzicht gegeven in de efficiëntie van leveringen en geeft antwoorden op vragen als: Welke klanten dragen het meest bij aan het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot? Welke klanten worden efficiënt beleverd en welke niet? Het model is gebaseerd op een slimme methodiek die het mogelijk maakt de CO2-uitstoot eenvoudig toe te rekenen aan afzonderlijke leveringen. "Naast inzicht in de CO2-prestatie van het transport kregen wij door gericht te focussen op besparingskansen waardevolle informatie over de efficiëntie van ons vervoer, en zijn we in samenwerking met deze klanten de logistiek gaan optimaliseren. Dit betekende een win-win voor beide partijen."

Inzicht

Arla Foods was niet de enige die aan de slag ging met het verdienmodel. Afgelopen jaar is het CO2-verdienmodel toegepast bij twintig bedrijven die hiermee meer inzicht hebben gekregen in de efficiënte van hun leveringen. Per adres blijkt bijvoorbeeld of de uitstoot per ton-kilometer hoog of juist laag is. Gebleken is dat bedrijven met deze informatie nieuwe mogelijkheden hebben gevonden om de efficiëntie verder te verbeteren, kosten te besparen en zo het rendement te verhogen.

Bijeenkomst

Tijdens een informatiebijeenkomst op 23 mei om 15.00 uur in Houten zal uitgebreider ingegaan worden op de mogelijkheden van het CO2-verdienmodel (zie bijlage). Neem contact op met Anne Griffioen a.griffioen@evofenedex.nl voor meer informatie. Deelname aan de bijeenkomst is kosteloos, de eerste 20 bedrijven (< 50 voertuigen) worden gratis ondersteund aan de hand van de methodiek. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.