06-11-2013  ‘Extra asfalt werkt’, zo kopte De Telegraaf vanmorgen op de voorpagina. De krant berichtte hiermee over de ‘Economische Wegwijzer 2013’, die EVO en TLN gisteren presenteerden.

De Economische Wegwijzer, een jaarlijks overzicht van de 20 duurste files voor het goederenvervoer, laat zien dat de schade die het goederenvervoer van files ondervindt, het afgelopen jaar opnieuw is afgenomen dankzij investeringen in fileknelpunten.

Bezuinigd

De berichtgeving in de grootste krant van Nederland onderstreept de wens van EVO dat het kabinet blijft investeren in essentiële knelpunten. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft namelijk baat bij een ongehinderde goederenstroom. ‘De conclusie is overduidelijk: asfalt werkt. Maar tegelijkertijd maken we ons zorgen over de toekomst, want er wordt juist weer bezuinigd op de aanleg van verbetering van infrastructuur’, zo staat te lezen in De Telegraaf.

Kosten: 800 miljoen

Ook andere media berichtten over de filedruk top-20, die het bedrijfsleven nog steeds 800 miljoen euro per jaar kost. ‘Dat is voor het tweede jaar achtereen een daling, blijkt uit het TNO-onderzoek. De opdrachtgevers van het onderzoek, EVO en TLN, concluderen dat asfalt werkt’, meldt De Limburger. ‘De files leiden tot veel schade voor het bedrijfsleven door tijdverlies, meer brandstofverbruik en extra CO2-uitstoot’, onderstreept De Stentor.

Debat

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu nam de Economische Wegwijzer gisteravond in ontvangst uit handen van EVO-voorzitter Chris Bruggink en TLN-voorzitter Arthur van Dijk. De minister zei ‘vaart te maken met projecten die voor de vervoerssector van groot belang zijn, zoals de Blankenburgtunnel, de verlengde A15 en de wegverbreding bij Utrecht.’