24-11-2014  Asfalt werkt om de filedruk te verminderen. Dankzij extra asfalt is de filedruk in 2013 op een groot aantal belangrijke knelpunten enorm gedaald. Zorgelijk is echter dat de filedruk in 2014 weer oploopt.

De files op de Nederlandse snelwegen kostten het bedrijfsleven afgelopen jaar tussen de 613 tot 797 miljoen euro. Dat is een daling ten opzichte van 2012. Dit blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO.

Vertragingsschade

TNO schat de directe schade op circa 258 miljoen euro. Een daling van bijna 30 miljoen euro ten opzichte van 2012. Bedrijven krijgen daarnaast ook te maken met de indirecte schade, zoals de inzet van extra voertuigen, extra brandstofverbruik en aanpassingen in de rit- en routeplanning.

Duurste knelpunten

De A15 tussen de Beneluxtunnel en het Vaanplein staat op de eerste plek van duurste files voor het vrachtverkeer in Nederland in het afgelopen jaar. Nummer twee op de lijst is de A27 tussen Gorinchem en Hooipolder, gevolgd door de A58 tussen Galder en Batadorp.

Jaarlijks

De onderzoeksresultaten staan in de Economische Wegwijzer van TLN en EVO; een jaarlijks overzicht van de top-20 duurste files voor het vrachtverkeer van Nederland.

Doorgaan

De organisaties vinden dat de overheid daarom door moet gaan op de ingeslagen weg door een groot aantal knelpunten aan te pakken. Andere aandachtspunten zijn de realisatie van gemaakte plannen en onderhoud.