03-03-2017  Capaciteitsproblemen in de containerlijnvaart zorgen voor grote problemen voor bedrijven om hun goederen van en naar - met name - Azië te verschepen. Het Financieele Dagblad meldt vandaag dat  bedrijven soms wekenlang moeten wachten op een plek voor hun containers als gevolg van een gebrek aan capaciteit op containerschepen.

Orderverlies

In de krant geeft een ondernemer die veel zaken doet in Azië aan dat hij nu containers wil verschepen, maar pas half april plek krijgt. Dat zorgt voor problemen in de bedrijfsvoering. Klanten willen niet zo lang wachten met als gevolg dat orders worden misgelopen, aldus de ondernemer.

Ook expediteurs bevestigen de krapte. Volgens hen is er sprake van flinke prijsstijgingen. ‘In vergelijk met enkele maanden geleden is een bedrijf soms het tienvoudige kwijt voor het vervoer van een grote container naar Azië’, aldus Rotra in het Financieele dagblad.

Verstoring

Rederijen geven aan dat de krapte onder andere wordt veroorzaakt door de groeiende wereldhandel, maar ook door het feit dat een aantal schepen niet zijn uitgevaren in verband met Chinees nieuwjaar. Bovendien zouden de nieuwe allianties in de containerlijnvaart die per 1 april van start gaan nieuwe vaarschema’s hanteren die volgens marktkenners nu tot verstoring leiden.

Neergang

Ook de neergang van Hanjin Shipping, medio 2016, heeft grote gevolgen gehad. Niet alleen is hierdoor de capaciteit afgenomen, maar ook zijn bedrijven meer gaan letten op de financiële stabiliteit van rederijen.

Bovenaan de agenda

In Jakarta vindt deze dagen een bijeenkomst plaats van de mondiale verladersorganisatie Global Shippers’ Alliance (GSA). Joost Sitskoorn van evofenedex is hierbij aanwezig. Hij laat vanuit Jakarta weten dat deze problematiek bovenaan de agenda staat. Niet alleen tussen Azië en Europa, maar ook tussen Azië en de Verenigde Staten blijken capaciteitsproblemen te zijn.

Grote verbazing

Sitskoorn acht het onwaarschijnlijk dat exportgroei de oorzaak is. ‘De verbazing hierover is groot, want daarvoor is de overcapaciteit in de containervaart veel te groot’. Hij ziet hierdoor aanleiding om de krapte aan te kaarten bij de mededingingsautoriteiten in zowel de VS als in Europa.