21-12-2015  De OESO heeft vastgesteld dat bedrijven geleidelijk aan minder investeren in eigen R&D en dat zelf innoveren de waarde voor aandeelhouders drukt.

Waarde

Ondernemingen zijn steeds ‘leaner’ geworden en investeren minder dan voorheen in zaken die niet meteen in waarde zijn te vertalen. Bedrijven willen wel de patenten hebben, maar die kunnen ze ook krijgen door overnames. Start-ups, bedrijven die een idee omzetten in een product, varen er wel bij. Hun aanwezigheid als motor van innovaties kan structureel zijn.

Platooning as a service

Logistiek is een onderwerp dat zich leent voor start-ups, zoals platooning, het virtueel gekoppeld rijden van vrachtauto’s. Volgens Tony Sandberg van Scania is daarvoor ‘platooning as a service’ nodig. ‘In een gecoördineerd konvooi rijden bespaart brandstof. Bij korte onderlinge afstanden is tot vijftien procent te besparen, hoewel dat geldt voor de volgers, niet voor het eerste voertuig in het konvooi. Verkoop van de service kan ervoor zorgen dat ook eigenaar van de eerste auto nog iets kan verdienen.’

Start-ups voor de vernieuwing

In het artikel ‘Start-ups voor de vernieuwing’ (zie bijlage, pdf) in de net verschenen EVO Logistiek staat meer over de rol van start-ups in de logistiek.