18-05-2016  Bedrijven in Nederland zijn tevreden over de huidige kwaliteit in de binnenvaart. Dit blijkt uit een onderzoek onder de leden van EVO. Het onderzoek vormde tevens de basis voor de uitreiking van de eerste EVO-Binnenvaartprijs – bedrijven kozen Wijgula tot beste binnenvaartonderneming en NPRC tot best presterende bevrachter.

De Erasmus Universiteit Rotterdam onderzocht in opdracht van EVO hoe bedrijven de dienstverlening in de binnenvaart beoordelen. Stefan Meeusen (NPRC),  Thijs Aarten en Norbert Meixner (Wijgula) ontvingen de prijs vandaag uit handen van EVO-voorzitter Chris Bruggink.

Binnenvaartprijs

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven vooral letten op veiligheid, de betrouwbaarheid van de boeking, beschikbare laadcapaciteit, de mate van naleving van contracten en flexibiliteit tijdens de contractperiode. Wijgula onderscheidde zich als beste op de punten die bedrijven als belangrijkst beoordelen.

In een reactie lieten Aarten en Meixner van Wijgula weten zich zeer vereerd te voelen de prijs in ontvangst te mogen nemen. "Als Nederlandse binnentankvaartrederij met inmiddels 94 jaar vervoerservaring, is en blijft het ons streven om door een betrouwbare en klantgerichte dienstverlening een langdurige samenwerking met onze klanten op te bouwen en te onderhouden."

Van de bevrachters scoorde NPRC het hoogst op de bovengenoemde punten en werd daarmee winnaar van de eerste EVO-Binnenvaartprijs voor bevrachters. Ook Meeusen van NPRC zei vereerd te zijn: "Elke dag weer werken wij samen met onze klanten aan innovatie, duurzaamheid en het optimaliseren van de logistieke keten. Om daarvoor op deze manier beloond te worden, is prachtig."

Markt

Verder blijkt uit het onderzoek dat bedrijven tevreden  zijn over de huidige kwaliteit in de binnenvaart, vooral als zij nauw samenwerken met enkele geselecteerde bevrachters en schippers om daardoor betere resultaten te krijgen. Door het opbouwen van vertrouwen en het maken van duidelijke afspraken met vertrouwde partners is de kwaliteit van de service hoger dan bij het steeds wisselen van partners.

Milieuvriendelijker

Tegelijkertijd concludeerden veel bedrijven dat de sector te weinig nieuwe ideeën ontwikkelt om de dienstverlening te verbeteren. Volgens bedrijven moet de binnenvaart vooral milieuvriendelijker worden. Een duurzamere binnenvaart zou de sector een behoorlijk voordeel bieden bij overwegingen van bedrijven om goederenstromen te verplaatsen van bijvoorbeeld de weg naar de binnenvaart.