Kansen voor verduurzaming

Leestijd 2 minuten

03-11-2021  De Tweede Kamer debatteert vandaag over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Eerder heeft evofenedex aandacht gevraagd van de Tweede Kamerleden voor de belangen van handels- en productiebedrijven. De extra investeringen in de miljoenennota bieden namelijk kansen, vooral op het gebied van het verduurzamen van logistieke ketens.

evofenedex ondersteunt haar leden bij de verduurzamingsopgave. Wij vinden het verstandig om het extra budget van 1,1 miljard euro voor klimaatbeleid dat het komende jaar beschikbaar komt, in te zetten om de logistiek te verduurzamen en de lopende Green Deals te versnellen. Verder moet de 1,4 miljard euro die extra beschikbaar komt om de energie-infrastructuur op orde te krijgen, deels worden gebruikt voor het verbeteren van de laadinfrastructuur voor elektrische vracht- en bestelauto’s.

Investeren in infrastructuur

Voor handels- en productiebedrijven is een goede en betrouwbare weg-, water- en spoorinfrastructuur van groot belang. Daarom is het goed dat er het komende jaar 3,6 miljard euro beschikbaar komt voor onderhoud, renovatie en vervanging van infrastructuur. Dat is een belangrijke eerste stap in de enorme onderhoudsopgave die Nederland te wachten staat. Maar volgens evofenedex is dat investeringsbedrag nog te laag. Om te voorkomen dat vertragingen en capaciteitsproblemen verder toenemen, is het nodig dat de overheid de komende jaren structureel ten minste 3,9 miljard euro per jaar investeert in infrastructuur. Hiervan zou 2,5 miljard euro moeten worden gebruikt voor nieuwe infrastructuur en 1,4 miljard euro voor onderhoud en renovatie.

CO2-plafond luchtvaart verstoort Europees speelveld

In de begroting voor komend jaar staat het plan om in Nederland een CO2-plafond in te voeren voor de luchtvaart. evofenedex heeft grote twijfels over de haalbaarheid en de uitvoerbaarheid, maar vooral ook over de doelmatigheid van zo’n plafond. Dit zal namelijk zorgen voor verplaatsing van vluchten naar het buitenland. Daarmee dring je de CO2-uitstoot niet terug, maar breng je juist de exportkansen van ondernemers, de werkgelegenheid en het vestigingsklimaat in gevaar. Om echt stappen te kunnen zetten, is het nodig om vooral de ambities op Europees niveau aan te scherpen en niet eenzijdig een nationaal CO2-plafond in te voeren.

Onze ledenadviseur Nanne
Contact

Vragen over supply chain management?

Nanne en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder