13-02-2017  In België gaan er stemmen op om ondernemers die met een ‘lichte bestelwagen‘ van minder dan 3,5 ton rijden en goederen vervoeren voor derden, ook aan de registratie voor rij- en rusttijden te laten voldoen.

De Belgische minister van Mobiliteit François Bellot pleit hiervoor – al zegt hij daar wel Europa voor nodig te hebben. De Belgische transportfederatie Febetra steunt het voorstel.

‘Onzin’

Eerder al pleitte diverse partijen in Europa ervoor om de tachograaf voor alle bestelauto’s te verplichten. evofenedex vindt het absurd dat de Europese Commissie overweegt om het apparaat dat de rij- en rusttijden van chauffeurs registreert, te verplichten. Ruim 95 procent van de ongeveer één miljoen bestelauto’s die in Nederland rijden, zijn namelijk in de service-industrie actief. Deze auto’s rijden jaarlijks gemiddeld minder dan 18.000 kilometer, waardoor het registeren van de rij- rusttijden volgens evofenedex onzin is.

Petitie

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen maakt evofenedex zich hard voor ondernemers met een bestelauto. Volgens de organisatie is de bestelauto een werkpaard, geen melkkoe van de overheid. Omdat evofenedex nog voor de verkiezingen van 15 maart een petitie wil overhandigen tegen de tachograaf, vraagt de vereniging ondernemers die de actie nog niet steunen, om dit alsnog te doen.