24-10-2014  Nederlandse bedrijven die hun goederen door België vervoeren, tasten steeds vaker in het duister over de lokale regels. 

Door de grote verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische wetgeving lopen Nederlandse bedrijven in België tegen onnodige boetes aan. Deze boetes worden vaak direct in België betaald, waardoor er later geen mogelijkheid meer is om hiertegen in beroep te gaan.

Vrachtbrief

Beroepsgoederenvervoerders moeten verplicht een vrachtbrief bij de hand hebben. Indien bedrijven hun eigen goederen vervoeren, raden EVO en OTM bedrijven juist af om een vrachtbrief te gebruiken. Controleurs in het buitenland kunnen de eigen vervoerder dan bestempelen als beroepsgoederenvervoerder en leggen een hoge boete op.

Boetes

Niet alleen verschillen de Belgische boetes met die in Nederland, ook veranderen ze binnenkort. De zwaarste verkeersovertredingen, zoals snelheidsovertredingen of het inhalen van medeweggebruikers in een bocht, stijgen vanaf begin volgend jaar van 330 naar 450 euro. Buitenlandse overtreders moeten de boete onmiddellijk betalen.

Schuld

EVO en OTM waarschuwen bedrijven dat het betalen van de boete vaak betekent dat bedrijven schuld bekennen, terwijl dat helemaal niet hoeft.

EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven in Nederland, organiseert in november een bijeenkomst over de Belgische wetgeving.