24-03-2016  Bij zowel de Belgische verladersorganisatie OTM als EVO komen er vragen binnen van leden over hoe zij moeten omgaan met de kosten van de tolheffing in België.

Distributie

Voor bijvoorbeeld full truck loads is de tol nog vrij simpel per bestemming of postcodegebied uit te rekenen, maar voor distributie is het gecompliceerder om de kosten toe te rekenen aan een pallet met een willekeurige bestemming in België. Moet een klant die gevestigd is aan de grens met Luxemburg meer gaan betalen voor het zelfde product als een klant gevestigd in Kalmthout? Dit alleen al kan de klant aan de Luxemburgse grens doen overstappen naar een Luxemburgse, Franse of Duitse leverancier.

Gemiddelde belading

Om de kosten terug te kunnen rekenen per pallet, kan een opdrachtgever hierover in gesprek gaan met zijn transporteur en zien te becijferen hoeveel kilometers hij rijdt om uw producten bezorgd te krijgen. Belangrijke factoren zijn hierbij onder meer wat de gemiddelde belading van de pallets is en hoe dicht het netwerk is. De gemiddelde afstand van adres tot adres en dropsize zijn hierbij ook van belang. Niet iedereen zal deze cijfers voorhanden hebben.

Zones

Het opdelen van België in zones en per zone een percentage of bedrag aan tolheffing vaststellen is een optie. Ook kan ondernemer cirkels maken vanaf zijn vestigingsplaats en binnen elke cirkel een tarief of percentage voor de tol bepalen. Bij vaste bestemmingen is het makkelijker om de specifieke tolkosten te bepalen en dit terug te rekenen naar palletniveau.

Wie vragen heeft, kan contact opnemen met EVO-Ledenservice, telefoon 079 3467 346.