Beperking aansprakelijkheid binnenvaart verandert
CLNI 1988 wordt CLNI 2012
Beperking aansprakelijkheid binnenvaart verandert
11-7-2019 De beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart wijzigt per 1 juli 2019. Het CLNI 2012, met andere woorden het Verdrag van Straatsburg, vervangt het CLNI 1988. Een belangrijke wijziging is dat de aansprakelijkheid niet alleen meer geldt voor de Rijn en de Moezel, maar voor alle binnenwateren. Het CLNI 2012 is van toepassing op de landen Duitsland, Hongarije, Luxemburg, Nederland en Servië. Verwacht wordt dat meer landen volgen in de toekomst.
Naast de gebiedsuitbreiding van de aansprakelijkheid, wordt het limiet van de beperkingsfondsen gewijzigd. Het limiet wordt verdubbeld van SDR 200.000 naar SDR 400.000. Ook wordt er een apart beperkingsfonds opgericht, speciaal voor gevaarlijke stoffen, het ‘gevaarlijke stoffenfonds’.
Scheepseigenaren hebben de mogelijkheid om hun aansprakelijkheid te beperken wanneer een maritiem ongeluk, een aanvaring bijvoorbeeld, plaatsvindt door het stellen van beperkingsfondsen. Wanneer deze fondsen zijn gesteld, zijn de scheepseigenaren niet verder aansprakelijk dan de omvang van deze fondsen.
Gerelateerde nieuwsberichten
Veel hinder scheepvaart door renovatie Willem-Alexandersluis
6 maart 2024
Tweede Kamer wil vrijstelling CCR-eisen voor kleine binnenvaartschepen
31 januari 2024
Meer vrouwen in de logistiek: niet forceren maar met beleid
28 juni 2023
Subsidie modal shift verdubbeld
13 juni 2023
Een oplossing voor het fileprobleem in Zuid-Holland
7 juni 2023
Logistieke nachtmerrie Noord-Holland houdt aan
1 juni 2023
Vasthouden binnenvaartschepen in Frankrijk ontoelaatbaar
5 april 2023
Online hulpmiddel maakt overstappen naar spoor of binnenvaart makkelijker
16 maart 2023
Julianakanaal nog tot 20 maart gestremd voor scheepvaart
8 maart 2023