Besparen op vervoerskosten? Probeer een tender

Bedrijfsadviseur Ton Mooren noemt belangrijke aandachtspunten voordat je een inkooptraject voor transport opstart.

09-07-2018  Wanneer je als verlader wilt weten of je niet te veel betaalt en of je tevreden kunt zijn over de service van je huidige vervoerder, dan is het uitzetten van een zogenoemde tender een goede manier om daar achter te komen. Met zo’n inkooptraject voor transport kan er worden gekeken of het zinvol is om op zoek te gaan naar een goedkopere of beter presterende aanbieder. Toch zijn er wel wat punten waarmee rekening moet worden gehouden.

Zorg voor voldoende tijd

Uit onderzoek blijkt dat het goed uitvoeren van een tender bij transportbedrijven tot wel 400 manuren kost. En dat werk moet wel naast de dagelijkse werkzaamheden van de logistiek planner en managers worden uitgevoerd. Daarnaast heeft niet ieder bedrijf de kennis in huis om  goede inkoopvoorwaarden en transportscenario’s in kaart te brengen. Het doorlopen van een volledig inkooptraject kost dan ook eerder maanden dan weken.

Ken de markt

Het chauffeurstekort loopt op en de prijzen van brandstof stijgen. Dat heeft zijn weerslag op de vervoerdersmarkt en beide factoren zijn van invloed op de prijs van de reis. Houd daarom rekening met hogere tarieven en een gebrek aan aanbod op de markt. Gevolg kan zijn dat er simpelweg minder aanbieders zijn dan wenselijk is. Door capaciteitsgebrek hebben bedrijven soms geen ruimte meer om nieuwe klanten aan te nemen. Vooral als je specialistisch transport nodig hebt, zoals bijvoorbeeld voor het vervoer van gevaarlijke stoffen of voor het vervoer van geconditioneerde goederen, kan dit een probleem vormen. Een optie kan dan zijn om alsnog het transport zelf te regelen.

Vergelijk appels met appels

Laat in de uitgeschreven tender duidelijk weten hoe en welke informatie er specifiek moet worden aangeleverd. Zorg ervoor dat die gegevens goed aansluiten bij de informatie van de huidige vervoerder, zodat de verschillende partijen goed met elkaar kunnen worden vergeleken. Het opzetten van zo’n informatiestructuur kost tijd, maar maakt het vergelijken van de verschillende inkoopoffertes een stuk eenvoudiger en is bovendien eerlijker in de richting van de inschrijvende partijen.

Een goede regie op het inkoopproces is noodzakelijk om efficiënter en/of goedkoper transport te kunnen verkrijgen. Om daarbij te helpen organiseren wij op 18 september de masterclass ‘Inkopen van transport’ in Zoetermeer. Daarbij bieden we drie modules aan. De eerste gaat over het doorlopen van stappen bij het uitzetten van en tender. De tweede module gaat dieper in op het beoordelen van tarieven, het gebruik van tendertools en de ervaringen van andere bedrijven. De laatste module gaat over het vastleggen van gemaakte afspraken in contracten.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder