11-02-2015  Het is niet redelijk om bestelbussen van 10 jaar oud ineens uit Rotterdam te weren. Omdat veel ondernemers hun vervoermiddel in 15 jaar afschrijven, kun je hen niet voor het blok zetten. ‘Dit zijn de mensen die het geld in deze stad verdienen’, stelt Jeroen de Veth vandaag in het Algemeen Dagblad.

Luchtkwaliteit

Het AD schrijft over de bestelauto’s naar aanleiding van het 010 Debat gisteravond. Tijdens het debat, een initiatief van AD Rotterdams Dagblad, LOKAAL en Nationale Nederlanden, stond de vraag centraal welke maatregelen Rotterdam zou moeten nemen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren.

Roet

De Rotterdamse verkeerswethouder Pex Langenberg (D66) stelde tijdens het debat dat roet een grote boosdoener voor de volksgezondheid. ‘Scooters zijn weliswaar niet de grootste boosdoener, maar met hun stank en lawaai vormen ze een belangrijke ergernis op de drukke fietspaden in de binnenstad. Ik overweeg daarom met een voorstel te komen ze te weren’, aldus de wethouder.

Milieuzone

Op de rechter Maasoever wordt het gebied binnen de ring mogelijk uitgeroepen tot milieuzone. EVO liet gisteravond tijdens het debat weten met dit idee te kunnen leven. EVO stelt wel voorwaarden: ‘Het is niet redelijk om bestelbussen van 10 jaar oud reeds te weren. Veel ondernemers schrijven hun vervoermiddel in 15 jaar af. Je kunt hen niet voor het blok zetten. Dit zijn de mensen die het geld in deze stad verdienen.