Is jouw bestelauto uit 2021 over 6,5 jaar in één klap waardeloos?

Leestijd: 5 minuten

25-06-2021  In de eerste 5 maanden van 2021 zijn in totaal 11.933 nieuwe bestelauto’s verkocht. Maar het Nederlandse wagenpark bestaat volgens het CBS in 2020 uit meer dan 400.000 bestelauto’s die ouder zijn dan 7 jaar. Er rijden dus nog heel wat oude bestelauto’s rond. De gemiddelde leeftijd van een bestelauto is in 2021 7,9 jaar. Als jij ook nog in een oudere bestelauto rijdt, moet je er rekening mee houden dat je niet eindeloos met je voertuig bepaalde binnensteden kunt binnenkomen.


Want vanaf 2028 mag er in zero-emissiezones in 40 grote gemeenten geen enkele bestelauto meer rijden met C02-uitstoot. Oudere voertuigen mogen zelfs vanaf 2025 de stad al niet meer in. Je kunt hier meer lezen over de toegangseisen van deze zones.

Zero-emissie van start in 2025

Vanaf 1 januari 2025 zijn er dus in ongeveer 20 grotere steden in Nederland zero-emissiezones van kracht. Dit is onder andere in Assen, Nijmegen, Groningen, Eindhoven, Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Den Haag, Leiden en Rotterdam. In totaal gaat er vanaf 2025 in ongeveer 30 tot 40 gemeenten een zero-emissiezone gelden. Dit is zo afgesproken in het Klimaatakkoord. We leggen in dit artikel kort uit waar je nu al aan moet denken als je nu overweegt een bestelauto te kopen.        

Diesel of elektrisch?

Voor jou als ondernemer zijn er vier keuzes die je kunt maken om je wagenpark voor te bereiden op de toekomst. We zetten ze op een rijtje.

  1. Diesel blijven rijden
    Vanaf 2028 mag er in zero-emissiezones geen enkele bestelauto meer rijden met C02-uitstoot. In totaal gaat dit gelden voor 30 tot 40 gemeenten. Terwijl Nederland meer dan 300 gemeenten kent. Dus dat zou een overweging kunnen zijn om diesel te blijven rijden. Echter, zodra je een opdracht of een levering hebt in een zero-emissiezone, dan heb je een probleem. Ook moeten bedrijven hun CO2-uitstoot elk jaar weten te verminderen, van nu tot 2030. Met een diesel-bestelauto wordt dat een moeilijke taak.
     
  2. Aanschaf nieuw wagenpark uitstellen
    Je kunt overwegen om de aanschaf van een nieuw wagenpark nog zo lang mogelijk uit te stellen, als dit qua capaciteit en onderhoudskosten mogelijk is. Inmiddels neemt het aandeel elektrische voertuigen toe en wordt het bereik hiervan steeds groter. Naarmate je langer doorrijdt met je oudere voertuig, komt er steeds meer aanbod van voertuigen met een hogere kwaliteit. Houd alleen wel rekening met langere levertijden van de voertuigen, vanwege een capaciteitstekort. Momenteel speelt het tekort aan microchips de autobranche al parten. Als iedereen op het laatste moment elektrische vervoermiddelen gaat aanschaffen, dan kan de markt de vraag op dat moment ook niet aan. Deze website helpt je verder op weg om de kosten en baten van een overstap naar elektrisch rijden tegen elkaar af te wegen.
     
  3. Overstappen op elektrisch rijden
    Op dit moment tonen verschillende onderzoeken aan dat de total cost of ownerschip van een elektrische bestelauto lager ligt dan die van een bestelauto met een verbrandingsmotor. Dus een elektrisch voertuig is uiteindelijk voordeliger. Een bijkomend voordeel is dat je bedrijf op deze manier duurzamer opereert en zero-emissiezones op geen enkele manier meer een probleem voor jou vormen. Ook zal de overheid steeds vaker van bedrijven eisen dat er duurzaam wordt gewerkt. Dit kan zij doen door de wetgeving aan te passen. Daarnaast zien wij een tendens dat burgers en bedrijven duurzaam transport steeds belangrijker gaan vinden. Maar overgaan op elektrisch rijden is wel direct een flinke overstap. Zo kom je te staan voor vragen zoals: is de laadinfrastructuur op de werklocatie voldoende, en is de maximale beladingsgraad van het voertuig goed?

    Inmiddels zijn fabrikanten ook bezig met de waterstofaandrijving van voertuigen. Deze mogelijkheid kun je de komende jaren ook meenemen in de plannen voor het wagenpark.
     
  4. Geleidelijke transitie wagenpark
    Tot slot is er een mogelijkheid om geleidelijk een overstap te maken naar een emissieloos wagenpark. Daarbij kunnen oudere voertuigen versneld worden afgestoten of alleen worden ingezet in gebieden waar geen zero-emissiezones van toepassing zijn. De verwachting is dat de meeste bedrijven voor deze optie kiezen. Maar de aandrijving van je huidige wagenpark vervangen kan ook nog een optie zijn. In dit artikel lees je hoe de gemeenten Leidschendam-Voorburg dit doet.

Inventarisatie

Voor alle opties geldt dat ondernemers en wagenparkbeheerders aan de slag moeten gaan met de inventarisatie van hun wagenpark en hun afleverlocaties. Bekijk hier alvast het volledige overzicht van alle steden die een zero-emissiezone gaan instellen. 
Wij helpen je hiermee verder. Zo hebben we de zero-emissiescan wagenpark ontwikkeld. Hiermee adviseren we je wat je de komende jaren het best kunt doen met je wagenpark. Daarbij word je continu op de hoogte gehouden van alle wet- en regelgeving.

Webinar

Voor al je vragen rondom zero-emissiezones organiseren we op 8 juli een gratis webinar. Deelname is gratis.