09-10-2013 De bevoorrading van winkels in binnensteden is onnodig ingewikkeld door een wirwar aan regels. Deze regeldruk, die het bedrijfsleven een half miljard euro per jaar kost, staat daarom op nummer één in de ‘Top 10 Administratieve Lasten en Overbodige Regels’ van verladersorganisatie EVO.

EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels en productiebedrijven, stelt jaarlijks een Top 10 samen met daarin lasten en regels waarvan haar leden de meeste hinder ondervinden.

Regels

Omdat gemeenten hun eigen regels voor het goederenvervoer van en naar winkels opstellen, zijn er op dit moment 408 verschillende handboeken met meer dan 1600 (!) regels voor stedelijke distributie. Dit staat een efficiënte goederenstroom in de weg. In de meeste steden geldt bijvoorbeeld een ontheffing per kenteken, waardoor een ondernemer voor al zijn vrachtauto’s (die hij wisselend wil inzetten) verschillende ontheffingen moet aanvragen en betalen.

Op de tweede plaats van de Top 10 staat de wet die bedrijven verplicht een vergunning te hebben als ze andermans goederen zwaarder dan 500 kilogram vervoeren. Omdat de Europese richtlijn op 3.500 kilo ligt, is de Nederlandse wet een overbodige regel die het bedrijfsleven benadeelt.

De complete Top 10:

  • Bevoorrading winkels veel te ingewikkeld
  • Overbodige vergunningseisen wegvervoer
  • Dubbele exportcontroles, dubbele lasten
  • Overvloed aan fysieke controles zeecontainervervoer
  • Onnodige boetes door verlopen Eurovignet
  • Te hoge bedragen voor tachograafkaarten
  • Veiligheidsdiensten werken niet samen, maar doen hetzelfde
  • Nieuwe douanewetgeving zorgt voor data-explosie
  • Ontspoorde bevoegdheden gevaarlijke stoffen op het spoor
  • Gemeente weert geparkeerde bestelauto

Het kabinet wil de regeldruk in deze kabinetsperiode met 2,5 miljard euro terugdringen. EVO ziet de Top 10 dan ook als een concreet handvat voor het kabinet om de administratieve lasten terug te dringen. Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van EVO, overhandigt de Top 10 daarom woensdagmiddag aan de minister van Economische Zaken, Henk Kamp.

Bijlagen