17-06-2011 De Telegraaf waarschuwt automobilisten om de kentekens van zowel (vracht)auto als aanhangwagen goed op te schrijven na een botsing met een voertuigcombinatie. Het indienen van een claim wordt namelijk erg ingewikkeld als op het schadeformulier alleen het kenteken van de aanhangwagen is genoteerd.

Aanhangwagens zijn in Nederland namelijk niet zelfstandig WA verzekerd en de aansprakelijkheid ligt bij de bestuurder van de auto of vrachtauto.

In Duitsland ligt dat anders. Daar bestaat wel een verplichte aparte WA verzekering voor aanhangwagens.

Vorig jaar besliste het hoogste Duitse gerechtshof dat de te verzekeren aansprakelijkheid van aanhangwagenbezitters identiek is aan die van de auto. Bij een ongeval kunnen zowel de aanhangwagenbezitter als de bezitter van de (vracht)auto en diens bestuurder voor de gehele schade aansprakelijk worden gesteld.

Als een Nederlandse aanhangwagen wordt getrokken door een voertuig met Duits kenteken, kan de verzekeraar van het Duitse voertuig na een ongeval in Duitsland voor 50 procent verhaal halen op de verzekeraar van de aanhangwagen. Dit heeft de Duitse rechtspraak bepaald. Niet duidelijk is, of dit ook mogelijk is als de aanhangwagen niet WA is verzekerd.

Wie met een aanhangwagen in Duitsland rijdt, moet voor die aanhangwagen een aparte groene kaart (Internationaal verzekeringsbewijs) meenemen. Dat geldt voor beroepsvervoer, maar ook voor bijvoorbeeld caravans. EVO raadt aan te controleren of de verzekeraar ook dekking biedt als de aanhangwagen door een buitenlands voertuig wordt getrokken.