Bezorging met lichte elektrische voertuigen

Kansen voor LEVV's

10-10-2018  Lichte elektrische vrachtvoertuigen, zogenoemde LEVV’s, kunnen in de bevoorrading, serviceverlening en bezorging van binnensteden een belangrijke rol gaan spelen. Vanwege de geringe actieradius van de voertuigen zijn er wel aanpassingen nodig, blijkt uit onderzoek van het LEVV-Logic-project.

Lichte elektrische vrachtvoertuigen (LEVV's) kunnen tien tot vijftien procent van de bestelautoritten vervangen. Dat is een belangrijke uitkomst van het LEVV-Logic-project, een tweejarig onderzoek naar de inzet van batterij-aangedreven voertuigjes. LEVV-Logic kwam in 2016 voort uit de vraag van logistiek dienstverleners in het midden- en kleinbedrijf, die wilden weten of LEVV’s rendabel zijn in te zetten.

De gemeente Amsterdam zag dat het goederenvervoer in de hoofdstad vooral met vracht- en bestelauto’s werd ingevuld en wilde weten in hoeverre LEVV’s daar een alternatief voor zijn. LEVV’s zijn er in de vorm van minibusjes, bolderkarren en vrachtfietsen in diverse uitvoeringen.

Overslagpunten

Onder leiding van Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam, kwam een groot onderzoeksproject op gang waarin de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam, Arnhem en Nijmegen samenwerkten met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders en diverse netwerkorganisaties, waaronder evofenedex. Een van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek is dat LEVV’s alleen rendabel zijn in gebieden waar de rijsnelheden laag zijn en de toegankelijkheid voor grotere voertuigen gering. Verder is het handig als de afleveradressen dicht bij elkaar liggen. Omdat de LEVV’s geen hoge snelheden halen, is het belangrijk dat ze louter in de binnenstad worden ingezet en dat er in de stad ook voldoende overslagpunten beschikbaar zijn.

Rolcontainer

De segmenten in de stadslogistiek die het meeste baat kunnen hebben bij de inzet van LEVV’s zijn volgens de onderzoekers food-, service-, post- en pakketdiensten, non-food retail maar zeker ook de bouw. De voertuigjes kunnen volgens de onderzoekers wel breed worden ingezet; de zelfstandig ondernemer met een werkkoffer is er goed mee bediend, maar ook de logistiek dienstverlener met een rolcontainer. Nadelen zijn er volgens het rapport ook; LEVV’s worden nog niet op grote schaal geproduceerd en steeds beter leverbaar wordende elektrische bestelauto’s kunnen door hun grotere inzetbaarheid - denk aan toegang tot de snelwegen - een belangrijke concurrent worden.

Onze ledenadviseur Martijn
Contact

Vragen over vervoer?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder