evofenedex pleit voor herziening Block Exemption Regulation

Leestijd: 2 minuten

02-03-2022  Tijdens zijn State of the Union heeft president Biden uitgehaald naar containerlijnvaartrederijen, over de exorbitante tariefsverhogingen tijdens de COVID-19-pandemie, de geboekte recordwinsten en de gevolgen hiervan voor Amerikaanse bedrijven en consumenten. Hij gaf aan dat hij het markttoezicht op de containerlijnvaartrederijen zal aanscherpen. evofenedex onderschrijft dat er meer toezicht moet komen op het marktgedrag van containerlijnvaartrederijen en pleit voor herziening van de Block Exemption Regulation.

Via haar Europese koepel, de European Shippers’ Council, pleit evofenedex voor herziening van de zogenaamde Block Exemption Regulation (BER). Deze regeling stelt containerlijnvaartrederijen in staat afspraken te maken over de inzet van capaciteit.

150 miljard dollar winst

Containerlijnvaartrederijen voerden na de uitbraak van de COVID-19-pandemie enorme tariefsverhogingen door. Reden hiervoor zouden de vele verstoringen zijn door gesloten havens en fabrieken. Niettemin hebben de containerlijnvaartrederijen in 2021 gezamenlijk een recordwinst geboekt van meer dan 150 miljard dollar. Mede hierdoor is de inflatie aangewakkerd en zijn consumentenprijzen wereldwijd gestegen.

Block Exemption Regulation

In de Europese Unie hebben containerlijnvaartrederijen een vrijstelling op de EU-mededingingswet voor het maken van afspraken over het inzetten van capaciteit: de zogenaamde Block Exemption Regulation (BER). Maar door capaciteit uit de markt te halen kan er, zoals is gebleken, een prijsopdrijvend effect ontstaan. evofenedex en de European Shippers’ Council pleiten al langer bij de Europese Commissie voor gedegen onderzoek naar het marktgedrag van de rederijen en het doorlichten van de BER. evofenedex heeft goede hoop dat ook de Europese Commissie, door de Amerikaanse druk die nu wordt uitgeoefend, tot actie zal overgaan.