Bij de beste werkgever van de toekomst staat de mens centraal

Hoe zorg je ervoor dat mensen bij jouw bedrijf willen werken?

19-09-2019  Als je mensen succesvol zijn, is je organisatie succesvol. Als je mensen groeien, groeit je organisatie. YourConnector is een strategisch HR-adviesbureau dat bedrijven helpt om de beste werkgever van de toekomst te worden.

Stel: je hebt als bedrijf een strategie. Om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken ben je op zoek naar nieuwe werknemers. Hoe trek je hiervoor mensen aan die goed bij jouw onderneming passen? Of: je bedrijf zit in een transitie. Verandering is spannend en roept soms weerstand op. Als ondernemer wil je je medewerkers op een positieve manier meekrijgen. Hoe pak je dit het beste aan? Volgens YourConnector begint alles bij een goede People Strategie.

Nicole Solleveld, CEO van YourConnector, studeerde Bedrijfskunde & Bestuurskunde, begon met een management traineeship bij ING en was enige tijd werkzaam in Parijs, waar de eerste ideeën voor YourConnector ontstonden. “Ik geloof dat mensen de drijvende kracht zijn achter de groei van elke organisatie. Als mensen blij zijn en op de juiste plek zitten, zijn je klanten blij en groei je uiteindelijk als bedrijf. Vanuit dat idee heb ik YourConnector opgericht.” Tien maanden na de oprichting van YourConnector ontmoette zij Aleid Haenen, nu COO, maar van oorsprong arbeids & organisatie-psycholoog. “De wereld verandert door technologie in een rap tempo. De mensen zijn je drijvende kracht en moeten in de kern van je strategie terugkomen.” Vanuit dat oogpunt bundelden Nicole en Aleid hun krachten en bouwden ze YourConnector verder uit. “Met YourConnector kijken we met een strategische bril naar HR”, vat Aleid de aanpak puntig samen.

In het hoofd van de medewerker

Om de beste werkgever van de toekomst te worden is het belangrijk om in het hoofd van je medewerkers te duiken. Om hen goed te kunnen begrijpen, maakt YourConnector gebruik van het Design Thinking-model. “Binnen retail of e-commerce draait het om klanttevredenheid en de ideale customer journey. Hiervoor is het van belang om in het hoofd van je klanten te kijken”, legt Nicole uit. “Wij kijken met het Design Thinking Model in het hoofd van de medewerker en gaan op een creatieve en intuïtieve manier aan de slag om te ontdekken wat de medewerker drijft en wat hem of haar motiveert.”

Verdiepingen

YourConnector ziet een organisatie ook wel als een huis met meerdere verdiepingen. Aleid: “Het fundament van het huis is de People Strategie en de Purpose. Hiermee geef je antwoord op de belangrijke vraag: waarom zijn we er? Daarnaast is het belangrijk om je bedrijfsstrategie te koppelen aan je people-strategie om zo je doelen te bereiken. De eerste verdieping staat voor de Employer Value Proposition. “Waarom besta je?”, legt Aleid uit. “Wat is het DNA van jouw organisatie? Wat maakt van jouw bedrijf een gave en aantrekkelijke werkgever? En wat voor mensen heb jij in de toekomst nodig?” De bovenste verdieping bestaat uit twee kamers. Enerzijds is dat People Experience. “Wat is de werkbeleving van je medewerkers en hoe zorg je dat ze, wanneer ze zich betrokken en trots voelen, ambassadeur worden van jouw bedrijf? Anderzijds is dat Employer Branding: hoe zet je een aantrekkelijk werkgeversmerk in de markt? En belangrijker, hoe zorg je dat je de juiste mensen aantrekt die je nodig hebt? Met een sterk employer brand heb je een grote aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers. De basis om als bedrijf te groeien en succesvol te zijn.”

Waarde toevoegen

Een verandering die veel invloed heeft op de People Strategie is dat de nieuwe generatie om een ander type leiderschap vraagt en ook zelf waarde aan een bedrijf wil toevoegen. Nicole: “In het verleden was het bijvoorbeeld gebruikelijk dat het management de kernwaarden van het bedrijf bepaalde, nu is het zaak om daar je medewerkers bij te betrekken. Juist als zij hierbij worden betrokken, worden zij echt onderdeel van het bedrijf en zullen zij zich naar buiten toe positief uitspreken en worden ze ambassadeur van je bedrijf”. “De leider van de toekomst luistert naar zijn of haar mensen en bouwt samen aan hun bedrijf”, legt Aleid uit. “Belangrijk is dat je als bedrijf meegroeit met de veranderingen in de wereld. Een van onze eigen kernwaarden is dan ook We Move. We kijken vooruit en bouwen samen met onze klant aan de beste werkgever van de toekomst.”

Handvaten

Om handels- en productiebedrijven meer en beter inzicht te geven in de gevolgen van de veranderende arbeidsmarkt, organiseerden we evofenedex op donderdag 3 oktober samen met ABN AMRO het nieuwe jaarlijkse evenement Mens&werk in de logistiek. Aleid Haenen gaven op deze dag een rondetafelessie over hoe je de beste werkgever in de logistiek kunt worden. De dag werd afgesloten met een presentatie van ABN AMRO over de resultaten van het gezamenlijke onderzoek ‘De inzet van strategisch personeelsbeleid bij Nederlandse handels- en productiebedrijven’.

Ook praten we je tijdens de Logistica op 5, 6 en 7 november graag bij over arbeidsmarkt, robotisering, automatisering en digitalisering op het door ons georganiseerde Nieuwscafé. Ontmoet experts en vakgenoten en doe je voordeel met tips en handvatten om het personeelsbeleid en logistieke proces van jouw bedrijf toekomstproof te maken.

Marinke
Contact

Vragen over de arbeidsmarkt?

Marinke en de andere juristen helpen je graag verder