Bij Valeo zijn ze continu bezig met efficiënt en veilig werken

Valeo won goud bij de verkiezing Prijs Veiligste Magazijn

09-03-2020  Steeds meer producten erbij en nauwelijks iets wat uit het assortiment gaat. In de automotive-industrie is dat de praktijk. Het vergt heel wat creativiteit om ervoor te zorgen dat het magazijn optimaal wordt benut en dat klanten tegelijkertijd nog beter en sneller worden beleverd.

Elke maand verschijnen er nieuwe modellen auto’s op de markt, maar met de oude modellen wordt nog vrolijk doorgereden. Dat vormt een enorme uitdaging voor leveranciers van auto-onderdelen, zoals het Franse bedrijf Valeo. Want het betekent dat er steeds meer onderdelen op voorraad moeten zijn om groothandels en tegenwoordig ook consumenten rechtstreeks te kunnen bevoorraden. Daarbij komt ook dat nieuwe onderdelen vaak een andere vorm en grootte hebben. Het is precies die uitdaging waarvoor Aleksandra Radoch staat in het logistieke centrum van Valeo in Helmond. Als warehouse manager is het haar dagelijks werk om ervoor te zorgen dat al die onderdelen vanuit de fabriek bij de eindgebruiker terechtkomen en soepel door de logistieke keten van het bedrijf gaan. Vanuit Nederland wordt een groot deel van de Noord- en Oost-Europese markt bevoorraad. De hele dag is het een komen en gaan van vrachtauto’s. “We hebben in totaal 24.000 auto-onderdelen die wij kunnen leveren. Een groot deel hebben we hier, maar sommige onderdelen gaan rechtstreeks vanuit de fabriek naar de klant.”

Retouren

De snel veranderende automarkt heeft een enorme impact op de werkzaamheden in het warehouse. “Er komt steeds meer bij. De groei van de automarkt versnelt elk jaar en wij moeten bijblijven. Maar ook voor de oude modellen moeten we alles op voorraad hebben. Als er een koplamp nodig is voor een niet-populair of oud model, kunnen wij die ook snel leveren.”

Daarnaast is er nog een ontwikkeling die zorgt voor meer werkzaamheden. Radoch: “Het aantal retouren groeit de afgelopen jaren en we verwachten dat dit verder toeneemt, gezien de groei van de online verkoop. Geretourneerde onderdelen worden hier getest voordat we ze opnieuw verzenden, omdat we zeker willen weten dat de onderdelen veilig zijn. Alles wat terugkomt, moeten we dus ook weer controleren. Die hele operatie in goede banen leiden is wel een van de grootste uitdagingen die we nu hebben.”

Input

Omdat de werkzaamheden en producten zo veranderen, moet het magazijn anders worden ingericht. Die operatie staat gepland voor het eerste kwartaal van dit jaar. “We hebben er een jaar aan gewerkt”, aldus Radoch. “We hebben het personeel daar stap voor stap bij betrokken. Om het werk efficiënter te kunnen doen, is de input van mensen op de werkvloer namelijk ontzettend belangrijk, want zij merken dagelijks waar ze tegenaan lopen. Soms kunnen we iets doen met de suggesties en ideeën, maar niet altijd. Dan moeten we wel goed uitleggen waarom het niet kan.”

Radoch geeft een voorbeeld van een idee vanuit het personeel waardoor de werkzaamheden in de hele keten anders werden ingericht. “Onze medewerkers vonden het vervelend dat dezelfde onderdelen verspreid over verschillende pallets binnenkwamen vanuit de fabriek. Dat zorgde voor veel extra werk hier. Maar gezien vanuit de fabriek was het wel logisch om het zo opte sturen, anders moesten zij daar alles omgooien. Toen zijn we aan het rekenen geslagen en bleek dat het proces anders inrichten bij het verpakken in de fabriek het bedrijf minder geld kost dan het hier laten ompakken. In de praktijk blijkt het goed te werken, tot tevredenheid van iedereen.”

Topprioriteit

Ondanks alle veranderingen in de afgelopen jaren is veiligheid altijd topprioriteit. Dat blijft wel uit het feit dat Valeo onlangs winnaar werd van de verkiezing Veiligste Magazijn 2019. “Dat gevoel gaat bij ons door de hele keten heen”, legt Radoch uit. “Eenmaal per week hebben we een safety briefing. Daar geven we de medewerkers een update over werkzaamheden met daarbij de laatste veiligheidsinstructies. Daar kunnen medewerkers ook hun ervaringen en kennis met elkaar delen. Uit deze meetings komen ook de meeste ideeën om het werk veiliger te maken.” Een ander veiligheidsproject is safety talk; de managers lopen wekelijks een rondje door het magazijn. Niet om vingerwijzend rond te lopen, maar om te ervaren waar mensen tegenaan lopen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in evofenedex magazine.


Bezoek het magazijn van Valeo

Valeo International Holding en Albert Heijn DC Overijssel mogen zich een jaar lang winnaar noemen van de prijs voor het Veiligste Magazijn van 2019. Beide bedrijven werden onderscheiden met goud op de Dag van het Veilige Magazijn. Wil je weleens weten wat de winnaars van de Prijs Veiligste Magazijn 2019 hebben gedaan om het magazijn veiliger te maken? Meld je dan op aan voor een bezoek aan hun magazijn.