Onlangs was de ‘Week van de Veiligheid’ (week van 8 oktober jongstleden) met als onderwerp ‘criminaliteit’. Ook transportgerelateerde criminaliteit kwam hier aan bod. Ik weet dat omdat ik afgelopen week bij een bijeenkomst met als thema logistieke veiligheid de aanwezigen wat meer mocht vertellen over de integrale security toolkit die EVO met een aantal andere logistieke partijen heeft ontwikkeld. Ik vroeg me af: zijn er ook weken waarin andere ‘veiligheden’ in the picture staan?

De week van ..

Je komt ze vaak tegen, die aandachtsweken. Maar wanneer heb je recht op een ‘week’? Waar zou het ‘m in zitten, het al dan niet hebben van 7 dagen extra aandacht? Cijfers?

Voor wat betreft transportgerelateerde criminaliteit: in de eerste helft van 2011 werd in Nederland alleen al 611 keer aangifte gedaan van transportgerelateerde criminaliteit. Het ging 430 keer om diefstal van lading, 136 keer om diefstal van een voertuig en 45 keer om een combinatie van beide.

De ‘week van de arbeidsveiligheid’ loopt momenteel. Ook een belangrijk onderwerp, want iedere 3,5 minuut komt iemand in de EU door een arbeidsgebonden oorzaak te overlijden. Meer dan 150.000 sterfgevallen per jaar als gevolg van arbeidsongevallen (8.900) en werkgerelateerde ziekten (142.000). EVO dingt tijdens deze week met de campagne ‘Heftruckhelden’ mee naar de hoofdprijs in de ‘Goede Praktijken Competitie’ (duimt u voor ons?).

Ik werk veel voor bedrijven waar met gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Wat kent die wereld aan ‘weken’? 

Externe veiligheid

Over externe veiligheid, waarbij de veiligheid voor externen het aandachtspunt is en vanuit welke hoek een flink aantal van mijn dagelijkse dossiers worden gestuurd, vond ik geen ‘week’. Als we echter kijken naar de nieuwswaardigheden op dit onderwerpgebied, hadden we ondermeer een brand bij Moerdijk, een brand op Kijfhoek, een gekantelde lpg-vrachtwagen net voor de Botlekbrug boven de A15 en een item bij Zembla over het mogelijke gevaar van Oost-Europese chauffeurs op vrachtwagens. Bij dit nieuws hoorden (gelukkig) geen slachtoffers. Zou het daarom gaan? Moeten we dan eigenlijk blij zijn geen week te hebben? Hoe dan ook, ik ben van mening dat we onze ogen niet mogen sluiten voor het aantal ongevallen en incidenten van de laatste tijd in onze sector. De gevolgen kunnen groot zijn als het fout gaat. Wat was er bijvoorbeeld gebeurd als die lpg-wagen over de vangrail was gekieperd en op de A15 terecht was gekomen?

Springprocessie

De veiligheid van vandaag is niet zondermeer goed genoeg voor morgen; permanente aandacht blijft nodig. Het is als de aloude katholieke springprocessie, een boeteprocessie tegen epilepsie die jaarlijks op de derde Pinksterdag wordt gehouden in Echternach (Luxemburg). Elkaar vasthoudend, 3 stappen vooruit en 2 stappen terug, en zo alsmaar door. Ja, laten we dat doen. Laten we het zonder ‘week’ doen, met de springprocessie in gedachten, constant samenwerken aan de verbetering van de veiligheid.

We moeten onze partners in de keten opzoeken en samen kijken waar aandacht nodig is. En daar zijn goede voorbeelden van, zoals tijdens de aanstaande voorlichtingsdag van de Commissie Transport Gevaarlijke Goederen (waar EVO ook lid van is) ook weer te zien zal zijn.

Wijzigingen ADR

En oh ja, voordat ik het vergeet, op 1 januari komt er ook weer een lading wijzigingen in de ADR-wetgeving aan. Wetgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen; een belangrijk onderdeel van de veiligheidsborging. Vanzelfsprekend heeft EVO over de ADR-wijzigingen een aantal praktische seminars gepland.