23-05-2014  De afgelopen jaren hebben mkb-bedrijven die actief zijn in business-to-business grote stappen gezet op het gebied van interne efficiencyverbeteringen en automatisering. Hierbij zijn ERP-systemen geïmplementeerd van Exact, Unit4, SAP of vergelijkbaar, waarmee de interne inkoop- en verkoopprocessen grotendeels zijn geautomatiseerd. Kijken we echter naar hoe deze bedrijven met hun klanten en leveranciers communiceren, dan zien we vaak nog dat er dat er gebruik wordt gemaakt van e-mails, telefoon, fax of zelfs papieren communicatie.

Kernproblemen

De drie kernproblemen die hierbij gepaard gaan zijn:

  • Veel laagwaardig, foutgevoelig administratief werk (overtypen)
  • Geen inzage in processen en voorraden
  • Ongestructureerde communicatie, niet ‘in context’, wat hebben we eigenlijk afgesproken?

Geen inzage

Door deze manier van werken is er bij veel bedrijven geen inzage in de totale keten en zijn er administratief grote muren om bedrijven heen gebouwd. Het is bijna onmogelijk om leveranciers naar dezelfde informatie te laten kijken en er actief op te laten reageren. Daarbij komt dat iedereen bijna dezelfde informatie ook nog eens 10 tot 20 keer opslaat. Allemaal dezelfde informatie over verschillende systemen en organisaties. Inefficiënt en onnodig duur.

Praktische mogelijkheden

Om de volgende stap te maken in samenwerken en ketenintegratie zien wij de volgende 7 praktische mogelijkheden:

  1. Zie leveranciers als onderdeel van uw bedrijf
    Bedrijven kunnen en moeten op een andere manier (dan vóór 2008) omgaan met groeikansen. Flexibiliteit en snelheid van de gehele supply chain zijn hierbij de nieuwe succesfactoren om snel te kunnen blijven inspelen op marktveranderingen. Dit kan alleen als intensiever wordt samengewerkt met klanten en leveranciers.
  2. Groei is niet hetzelfde als meer mensen aannemen
    Het slimmer inrichten van processen heeft prioriteit boven het aannemen van meer mensen en het creëren van meer voorraad. Meer omzet mag niet automatisch tot meer ‘handling’ leiden. Groeien is mooi, maar niet met hetzelfde aantal risico’s en verplichtingen.
  3. Automatiseer de ‘long tail’
    De orderadministratie kan verder worden geautomatiseerd, vooral de ‘long tail’ van kleine klanten en leveranciers kan prima via online platforms worden bediend. Hiermee kan de binnendienst zich weer richten op ‘echt’ verkopen en inkopen en kan tegelijk de servicegraad op niveau worden gehouden.
  4. Flexibiliteit boven prijs
    Snel kunnen reageren op marktveranderingen is altijd belangrijker dan de allerlaagste inkoopprijs. Lead times van enkele maanden zijn voor de markt niet meer acceptabel en te langzaam reageren kost geld. Kunt u dichterbij inkopen tegen een betere flexibiliteit/prijs verhouding?
  5. Transparantie
    Is er meer transparantie in de keten mogelijk? Bedrijven in een supply chain kunnen vaak meer als een (1) bedrijf opereren, waardoor ze naar de markt veel sterker zijn. Factoren als snelheid en flexibiliteit zijn veel moeilijker te kopiëren door concurrenten dan een lage prijs. Onder andere real-time inzage in elkaars processen zorgt voor een sterkere keten.
  6. Minder werkkapitaal
    Waarom is er eigenlijk zoveel werkkapitaalfinanciering nodig? Een betere afstemming van materiaalbehoefte in de keten kan al snel leiden tot een lagere cashflowbehoefte. Facturen die online worden verstuurd, kunnen sneller worden betaald, eventueel zelfs op basis van actueel verbruik.
  7. De bol.com-ervaring
    Alles waaraan we als consument zo gewend zijn geraakt, zoals bestellen bij Bol.com en communiceren via Facebook of Whatsapp, wordt ook bij uw B2B-klanten gewaardeerd. Heeft uw externe communicatie over orders en leveringen de Bol.com-beleving voor wat betreft gebruikersvriendelijkheid en eenvoud?

Workshop

Meer weten? Bezoek mijn workshop ‘Supply Chain Collaboration as a Service’ tijdens het EVO-Jaarcongres op 4 juni of laat een reactie achter.