04-03-2015  Werkkapitaal omlaag maar servicegraad omhoog? Voor veel bedrijven is dit geen vraag, maar een (moeilijke) opdracht. Het management ziet voorraadbeheer vaak als een ‘black box’ en weet niet aan welke knoppen ze moet draaien. Als ze al een knop kunnen vinden… Tijd om het management te helpen.

Voorraadbeheer

De Masterclass Voorraadbeheer biedt u deze knoppen aan. In eerdere masterclasses verdienden uw collega’s extra cashflow met gelijktijdig een betere service naar de klanten. Hoe ze dit bereikten? Door aan de juiste dingen aandacht te schenken en verantwoordelijkheid te nemen. Want ja, voorraadbeheer is soms een ingewikkeld vak.

Aandacht

Het management hoeft niet alles in detail te weten, maar moet over een paar belangrijke voorraadgerelateerde zaken wel iets vinden. We laten het management bijvoorbeeld zien dat dé voorraad niet bestaat maar opgebouwd is uit een aantal elementen. En ieder managementlid is verantwoordelijk voor zo’n deel. Het managementteam leert aan welke producten, klanten en leveranciers ze aandacht moeten schenken of niet.

‘Eye-opener’

Een volgende ‘eye-opener’ zijn voorraad- en bestelkosten. Ze blijken heel anders te zijn dan altijd gedacht. De consequentie is dat seriegroottes en bestelniveaus heel vaak fout zijn ingesteld. Hier kunnen vaak tonnen extra cashflow gegenereerd worden. Een ander punt waar het managementteam verantwoordelijk is, zijn de servicegraden. Hoe moeten we die definiëren en differentiëren? En hoe hoog moeten ze zijn en wat zijn de consequenties van deze keuzes? Ook ‘forecasting’ is belangrijk. Zeker het voorspellen van nieuwe producten. We geven handvatten voor in- en uitfaseerprocedures om te voorkomen dat het assortiment weelderig blijft groeien.

Meten

Tenslotte gaan we meten. Want meten is weten; teveel meten is echter niets meer weten. Daarom kijken we naar de belangrijkste logistieke kengetallen. Het doel van de masterclass om het managementteam inzicht te verschaffen en handvatten aan te reiken om inzichten om te zetten in operationele richtlijnen. Ze blijken, zelfs op korte termijn, veel geld op te leveren.