Blog: bedrijfscultuur onzin of niet?

Feiten en fabels over het hebben van een bedrijfscultuur

12-04-2018  Onze bedrijfsadviseur Nick Beckers komt wekelijks bij bedrijven over de vloer en hoort de term bedrijfscultuur veelvuldig vallen. Maar hoe belangrijk is de bedrijfscultuur? In onderstaande blog gaat hij dieper op die vraag in.

Het bestaan van een bedrijfscultuur: prima. Dat we er iets mee moeten? Ook nog prima. Maar puntje bij paaltje, zo belangrijk is het toch ook weer niet? Eerst over tot de orde van de dag, zien we daarna wel of we nog tijd over hebben om de bedrijfscultuur te veranderen.

Ik overdrijf natuurlijk, maar toch is dit wel waar het te vaak op neer komt. Aan de kant gezet als soft ‘gedoe’. Weggestreept in het investeringsplan voor dit jaar. Gezien als één van de vele zaken die moet veranderen, maar waar geen prioriteit aan wordt gegeven. Waarom geld investeren in iets dat niet direct financieel resultaat oplevert? Een business case op basis van ‘softe’ resultaten is moeilijk te verantwoorden.

Gemotiveerd en gezond

Toch wint het begrip bedrijfscultuur, gelukkig en terecht, aan populariteit. En dan niet alleen op het onderdeel veiligheid, maar ook op andere vlakken. Het wordt voor bedrijven steeds belangrijker om een goed verhaal neer te zetten om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. We leven immers in een tijd van snelle mechanische vooruitgang, een hoge mate van automatisering en belemmerende krapte op de arbeidsmarkt.

Vanuit HR gezien is het belangrijk om een integrale aanpak neer te zetten voor het aantrekken, opleiden en behouden van personeel. Maar daarbij moet ook plek zijn voor de logistieke professional die graag een veilige en efficiënte werkomgeving wil creëren. Allemaal moeten we aan de slag met het neerzetten en uitdragen van dit verhaal. Een verhaal over een nieuwe ideale dagelijkse realiteit. Een dag waarbij iedereen plezier heeft in het werk, optimaal gemotiveerd is en met ideeën komt. Een dag zonder risico’s en ongelukken, waarbij het personeel zonder overmatig fysieke belasting met een gezond leefpatroon de dag eigen maakt. Een werkomgeving waarin iedereen geschikt is voor het werk wat hij of zij uitvoert en het personeelsbestand toch flexibel genoeg is om mee te bewegen met de financiële grillen van de markt.

Aandachtspunten

Voordat we echter aan de slag kunnen om dit ideale plaatje te creëren, moeten we ons een aantal zaken goed beseffen:

  • Te vaak denken we nog wel even te kunnen wachten met ‘die cultuurverandering’, maar gaan dan volledig voorbij aan het feit dat de bedrijfscultuur continue onderhevig is aan verandering. Of we nu willen of niet, mensen, relaties, verhoudingen en werkzaamheden veranderen non-stop. Cultuurverandering is een feit.
  • We zien de focus op bedrijfscultuur vaak als onderdeel terug in een ondernemingsplan of strategienota. Op hetzelfde level genoemd met andere veranderingen en focuspunten. Door bedrijfscultuur te zien als de koepel waarbinnen de strategie wordt vormgegeven, bepaald, herzien en begrepen, zien we dat de bedrijfscultuur de strategie omvat en niet andersom.
  • Het erkennen, herkennen, begrijpen en analyseren van bedrijfscultuur is complex, maar zeker geen pure ‘softe’ aangelegenheid. Het begrip is heel tastbaar te maken in uitingen van gedrag, taalgebruik, bedrijfsresultaat, risico’s, ideeën en zo voort. Ofwel: cultuurverandering ís meetbaar.
  • Vaak denken we na over bedrijfscultuur als een groot onderwerp. Terecht. Dat wil echter niet zeggen dat het invloed uitoefenen binnen en op deze cultuur ook in een grote klap moet plaatsvinden. Stap voor stap veranderingen doorvoeren is beter te plannen, beter te monitoren en wordt vaak als minder indringend ervaren. Continue, geleidelijke voortgang is beter vast te houden dan het onder tijdsdruk zetten van grote stappen.
Onze ledenadviseur Marjolein
Contact

Vragen over gevaarlijke stoffen?

Marjolein en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder