13-06-2013  In Nederland hebben we circa 19 miljoen vierkante meter magazijnen en opslagruimtes. Een groot deel hiervan wordt dagelijks verwarmd of gekoeld. De verlichting is veelal de gehele dag aan in de panden en er vinden duizelingwekkend veel rij- en hefbewegingen plaats. Kortom er wordt een vermogen aan energie verbruikt.

In het goederenvervoer doen we er alles aan om de CO2 te reduceren. Dit betekent liters brandstof en dus kosten besparen. Waarom wordt er zo weinig gedaan aan energiereductie in het magazijn? Is de energierekening een te lage kostenpost of is het een mentaliteitsprobleem?

Energiedeals

Daar waar de energiekosten echt hoog zijn, zoals in koel- en vrieshuizen, worden wel maatregelen genomen. Daarnaast doen  Nederlanders hun uiterste best om de goedkoopste energiedeals te sluiten.

In deze tijd doen we er alles aan om de kosten te reduceren om een goed belegde boterham te verdienen. Ook zijn we er allen van doordrongen dat ons uitbundig energieverbruik leidt tot opwarming van de aarde met verstrekkende gevolgen. Actie dus.

Ik ben ervan overtuigd dat iedere logistiek manager al minstens 10 procent van zijn energiekosten kan besparen door:

  1. Eenvoudige technische maatregelen te nemen.
  2. Kritisch door de processen op de werkvloer te gaan.

Eenvoudige maatregelen

Bij eenvoudige technische maatregelen kunt u denken aan dynamische verlichting of gewoon de verwarming een graadje lager. Elk graadje Celsius lager is circa 7 procent op de energierekening. Zo zijn er nog veel meer eenvoudige maatregelen te nemen. Graag daag ik u uit om namens de gehele wereldbevolking die 10 procent energiereductie te pakken. Dat is pas een energiedeal!

Bron: Logistiek.nl

Seminar

EVO organiseert op 25 juni een seminar over energiebesparing in magazijnen. Deelnemers aan dit seminar krijgen van Arjen Lagerweij, bedrijfsadviseur magazijnen bij EVO, handvatten om met hedendaagse technieken het energieverbruik te reduceren. Daarbij geeft hij ook een indicatie van de terugverdientijd en de te behalen besparing.