Nederland is een klein land. Toen een Nederlandse minister van Buitenlandse zaken ooit werd gevraagd waarom zijn ministerie het grootste gebouw van Den Haag was, zei hij: ‘Omdat we zoveel buitenland hebben’. En dat hebben we natuurlijk ook. Nederlanders zijn zich daar altijd van bewust geweest, maar ze zagen ook altijd de potentie van zo veel buitenland. De Gouden Eeuw heet zo omdat Nederlandse schepen uitvoeren over alle wereldzeeën, van Amerika tot in alle hoeken van Azië, van de ijskoude Oostzee tot aan de warme wateren van Kaap de Goede Hoop om handel te drijven. Dat zit in het bloed van de Nederlanders en natuurlijk waren het de Nederlanders die de eerste NV oprichtten, De Vereenigde Oostindische Compagnie, en veel multinationals sindsdien.

Slagbomen

Het belang van de handel deed hen ook snappen dat je daar van alles voor moet regelen. Handel drijven gaat niet vanzelf. Allerlei barrières, of ze nu fysiek zijn zoals slagbomen of inspecties bij een grens, of niet-fysiek zoals regeltjes, papierwinkels en invoerheffingen, belemmeren de handel. Het belang van handelsfacilitatie, het wegnemen van barrières in de handel, vinden we hier dan ook van oudsher erg belangrijk. Alle Nederlandse bedrijven - de grote ondernemingen die bier, boter en olie over de hele wereld verschepen, maar ook de kleine die marmer importeren uit Italië of kerstversieringen uit China - hebben allemaal hetzelfde belang: business zonder grenzen.

Belangen van verladers

Als lid en oprichter van de European Shippers’ Council, zet EVO zich al meer dan 65 jaar in voor deze belangen, zowel in Europa, waar de droom van een interne markt nog steeds niet helemaal is verwezenlijkt, als daarbuiten. Recente samenwerking met de Asian Shippers’ Meeting (ASM), de American Association of Exporters and Importers (AAEI), de Union of African Shippers’ Councils (UASC) en verladersorganisaties in Brazilië, Argentinië en Rusland, geeft EVO een perfecte uitgangspositie om wereldwijd te strijden voor de belangen van verladers. Er valt nog een wereld te winnen.

Advies

Om die reden stelde EVO een advies op voor de Europese Unie met tien punten om de handel en daarmee de economie een krachtige impuls te geven.