Wie wel eens naar The Big Bang Theory kijkt, heeft misschien wel de aflevering over e-fulfilment gezien . Buurmeisje Penny is in die aflevering druk bezig met het maken van ‘Penny Blossoms’ aan de tafel in haar appartement: schattige haarclipjes die ze verkoopt aan een paar collega’s en via een winkeltje in de stad. Haar buurjongens, de andere vier hoofdpersonen, gaan haar helpen met het optimaliseren van haar productieproces en het opzetten van een website, inclusief marketingstrategie. Want die paar collega’s en één winkel zetten natuurlijk geen zoden aan de dijk. Een webshop moet er komen! Kortom: e-commerce en dus e-fulfilment.

So far, so good, zou je zeggen. Maar het gaat al snel fout als er op de website komt te staan dat ze binnen 24 uur leveren. Zo komt er binnen vijf minuten een order binnen via de website voor duizend Penny Blossoms. Levering: de dag erna.

Voorraadbeheer

'Hoe moeten we dat doen?' roept Penny, waarop de webdesigner roept: 'Je hoeft niet zo naar me te schreeuwen, ik ben niet van de afdeling Productie, ik ben alleen maar de webdesigner.'

En zo gaat er een aantal dingen fout in deze aflevering, die aangeven hoe belangrijk het goed organiseren van de je voorraad en je Sales & Operations planning is, als je een webshop hebt.

Marketing communiceert bijvoorbeeld niet met de afdeling voorraadbeheer: op de website staat dat er binnen 24 uur geleverd kan worden, maar er is niks op voorraad! Dat betekent dat Penny heel hard aan de slag moet om in één dag duizend haarclipjes te maken.

Planning

Daarnaast is er niet nagedacht over de planning. Naarmate de aflevering vordert moet iedereen meehelpen om de order af te krijgen en zitten ze op een gegeven moment met vijf mensen en gigantische hoeveelheden koffie te werken. Een order van duizend haarclipjes kan geleverd worden, ook binnen één dag, maar dan heb je veel meer mensen nodig om die clipjes in elkaar te zetten. Er hadden dus flexkrachten ingezet kunnen worden, maar die moet je dan wel achter de hand hebben.

Verder zit er weinig tot geen business plan of uitgewerkt idee achter de webshop van Penny. Zo is de winstmarge vrij klein: Penny belooft, om iedereen maar aan het werk te houden, de jongens 20 procent van haar omzet te geven. Waarop één van de buurjongens opmerkt: 'Dat is je volledige winst.'

Penny: 'Oh. Laat maar.'

Als ze eindelijk, na veel koffie, zingen van ritmische zeemansliederen en bedreigingen, de duizend haarclipjes af hebben, komt er een nieuwe order binnen. Voor opnieuw duizend haarclipjes. Levering: de volgende dag.

'We moeten dat echt van de website halen.'

Moraal van het verhaal: allereerst, bekijk die aflevering, want hij is ontzettend leuk! En bezint eer ge begint: zonder enige kennis van e-commerce en e-fulfilment, en dan met name fatsoenlijk voorraadbeheer, kom je nergens. Nou ja, nergens: dan zit je de hele dag haarclipjes in elkaar te zetten in je appartement.

P.S. En nu maar wachten op de retourstroom…

Martijn
Contact

Vragen over magazijnen?

Martijn en de andere ledenadviseurs helpen je graag verder