24-03-2014  Zoeeeeeeffff – daar komt hij aan! Met een noodgang op de vorken van de heftruck. Geweldig, macho en vooral heel snel!... En heel dom.

Hoe stoer is het om BN’ers door het magazijn te laten sjezen op de vorken van een heftruck? Om zomaar met de kluizen van de BankGiro Loterij op je vorken door het magazijn te razen? Het maakt niet uit of je wat ziet – geld speelt geen rol! Maar: een mensenleven speelt wel een rol.

Reclamemakers slaan de plan volledig mis met dergelijke reclames. En we zien ze steeds vaker. Of het nu tussen de winkelschappen is of in een bouwmarkt: de heftruck nodigt kennelijk uit tot spannende reclames. Is er overigens niet net een zwaar ongeval gebeurd tijdens een bedrijfsuitje? Ook met mensen die per ongeluk gelift werden? Een heftruck is geen speelgoed, en het magazijn is geen speeltuin.

Ongevallen

Al jaren heeft het bedrijfsleven te maken met 220.000 arbeidsongevallen die zo ernstig zijn dat werknemers moeten verzuimen. Bij 1.500 van deze ongevallen is een heftruck betrokken – met als gevolg gemiddeld zes tot zeven doden per jaar.

Een belangrijk deel van het arbeidsverzuim komt door een ongeval in het magazijn. Intern transport, en dan vooral het onjuist gebruik van intern transportmiddelen, is één van de top drie oorzaken van dit veelal langdurig arbeidsverzuim.

Een heftruck die voetgangers aanrijdt komt het meest voor. Een ongeval met een medewerker die op de vorken staat en gelift wordt of ‘even meerijdt’ en er van af valt is een goede tweede.

Alert

Er is geen excuus: je moet altijd alert blijven op de veiligheid in je eigen magazijn. Het moet tussen de oren van de directeur, de teamleiders, magazijngebruikers en de heftruckchauffeurs zitten. Altijd. Bewust Veilig!

Helaas heeft ongeveer de helft van de bedrijven die te maken hebben met intern transport onvoldoende in kaart welke risico’s werknemers tijdens hun werkzaamheden lopen.

Bewust Veilig bezig zijn, betekent ook duurzaam omgaan met je werknemers. Tot in de haarvaten van het bedrijf. Dus ook de directeur, dus ook de marketeer en al helemaal de reclamemakers. Daarom nodigen wij deze reclamemakers dan ook uit voor een kijkje in de keuken: een heftruckcursus. Ik ben benieuwd.

Dossier Bewust veilig