13-02-2013  Het vak van lobbyist houdt nooit op. Nooit luister je slechts met interesse naar de boekenrubriek van de Tros Nieuwsshow, nooit kijk je slechts voor je algemene ontwikkeling of alleen omdat je Sacha de Boer zo leuk vindt naar het achtuurjournaal. Zelfs bij Vincent’s Bijlo’s ‘hoorspelen’ op zondagavond blijf je altijd professioneel scherp. Je weet immers nooit wanneer er iets over of voor je dossiers langs komt. 

Afgelopen maand werd ik laat op de avond getriggerd. Ik lag in bed en hoorde, ik denk dat het Max van Weezel was, een van de onderwerpen van ‘de krant van morgen’ doornemen: ‘Trouw laat weten dat er nog steeds vaak gas wordt aangetroffen in containers’. Meteen begonnen mijn gedachten te werken aan mogelijke acties die ik ‘s ochtends zou moeten gaan ondernemen. Welke Kamerleden zouden zich roeren? Welke kranten zouden het nog meer oppikken? Zouden de vakbonden ermee aan de haal gaan? 

Al met al was ik echter niet bevreesd dat er ellende van zou komen. Er zit ongetwijfeld nog geregeld gas in containers en de concentraties zijn soms ongezond. Dit zal waarschijnlijk altijd zo blijven. Maar dit hoeft niet erg te zijn als betrokken medewerkers zich er bij het laden en lossen tegen wapenen. En dat kan prima met de door EVO binnen het Platform ‘Gassen in Containers’ en samen met de vakbonden ontwikkelde handvatten. Deze handvatten staan in het protocol ‘Veilig omgaan met gassen in containers’ en het Handboek Containergassen.

Protocol Veilig omgaan met gassen in containers

Het uitgebreide protocol ‘Veilig omgaan met gassen in containers’ dat bedrijven bij de hand neemt vanaf het moment dat een container in de haven aankomt tot aan het moment dat deze veilig kan worden gelost. Het protocol staat zowel de logistiek manager als de mensen bij het dok bij, en geeft ondersteuning bij zowel een beleidsmatige als praktische invulling. 

Handboek Containergassen

En onlangs is ook de herziene versie van de uitgave ‘Handboek Containergassen’ uitgebracht. Om het bedrijfsleven van dienst te zijn had EVO samen met Nieuwsblad Transport in 2009 de eerste versie van dit handboek uitgebracht. Het handboek geeft inzicht in nieuwe regels en richtlijnen en laat partijen aan het woord die elke dag met de materie aan de slag zijn. Aangezien EVO de laatste jaren een flink aantal grote stappen (een aantal officiële normen zijn ontwikkeld ) had gezet, was een herziening nodig. 

Maar wat meldde Trouw nu precies de volgende dag zult u zich afvragen. Niets! Ik kon niets vinden over hetgeen was aangekondigd. Had ik het wel gehoord of had ik me slechts, tegen mijn inslapen aan, bedacht dat het tijd werd mensen nog eens te wijzen op het belang van veilig werken met containers? Ik zal het nooit zeker weten, maar doet u het in ieder geval met mijn advies; ontvangt u zeecontainers, wees dan alert en gebruik de kennis en handvatten die zijn ontwikkeld binnen het Platform ‘Gassen in containers’!