‘Toename verstekelingen plaagt transportsector’, las ik gisteren op verschillende nieuwssites. Verstekelingen, die in of onder vrachtauto's de oversteek van het Europese vasteland naar Groot-Brittannië proberen te maken, proberen het nu ook in Hoek van Holland.

Afgelopen zomer meldde EVO al een toename van het aantal meldingen van leden over vluchtelingen die in het Franse Calais vrachtauto’s inklimmen. Steeds meer bedrijven trokken de afgelopen maanden bij EVO aan de bel.

Boete

Als de Britse douane deze vluchtelingen in de vrachtauto aantreft, levert dat een fikse boete van soms duizenden euro’s op. Ook wordt de lading vaak afgekeurd, wat resulteert in schadeposten van enkele tonnen voor handels- en productiebedrijven. Om maar niet te spreken van de vertraging die deze bedrijven oplopen.

Soms hangen de vluchtelingen aan het onderstel, maar veel vaker dringen ze de laadruimte binnen. Zie deze video bijvoorbeeld, gemaakt door een medewerker van Limpens-Elsloo-transport. Bedrijven zijn dan ook bezorgd, want naast de boete en afgekeurde lading zijn de incidenten ook niet goed voor de illegalen zelf. Vorig jaar zijn er immers nog enkele vluchtelingen overleden omdat ze een dag in een koeltrailer zaten. Al met al leidt het tot gevaarlijke situaties.

Kwijtschelden

EVO wil dan ook dat de Britten de boetes kwijtschelden als bedrijven vrijwillig melding maken van vluchtelingen in hun vrachtwagen. Het is namelijk in het belang van de bedrijven en de vluchtelingen dat we dit melden – anders gebeuren er ongelukken. In de tussentijd kunt u ook zelf maatregelen nemen, denk bijvoorbeeld aan:

  • niet meer stoppen vanaf Gent tot aan de tunnel of boot (en zeker niet op afgelegen plaatsen)
  • zorg dat de laadklep of deur niet tussentijds wordt geopend
  • voordat een chauffeur vanaf de parking naar de ferry of tunnel rijdt, controleer het dak, de deuren en de onderzijde van het voertuig
  • controleer ook regelmatig het zeil (bij een zeilentrailer) van de oplegger
  • indien mogelijk (bijv. bij een koeloplegger) deuren van de laadbak op slot en de palletkist onder de auto ook op slot
  • houden aan de routeplanning en niet zonder overleg van de route afwijken

Radio 1

Het zal je maar gebeuren: je rijdt met een vrachtwagen vol plastic korrels in het buitenland tot je ineens geklop uit de laadruimte hoort komen. Het overkwam Maurice Hamers, die tijdens een rit naar Engeland ontdekte dat hij onbewust een aantal vluchtelingen vervoerde. Samen met Maurice was ik vorige maand te gast bij Radio 1, om deze problematiek te bespreken.

Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden. Via de website en nieuwsflits houdt EVO u de komende tijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.