27-01-2015  Traditioneel wordt een nieuw jaar met goede voornemens begonnen. Maar om echte veranderingen te realiseren, is er meer nodig. Alleen met een gedragsverandering kunnen we stappen zetten. Dat geldt ook voor organisaties.

Sneuvelen

Goede voornemens: wie heeft ze niet? Mijmerend onder de kerstboom komen gedachten over gezonder leven en een betere werk-privé balans al snel op. Maar het jaar is nog niet begonnen of de waan van de dag regeert alweer zodat de goede voornemens bij bosjes sneuvelen.

Heisessie

Ook binnen organisaties leven er vele ideeën over hoe het anders en beter kan. Vaak worden die geformuleerd in een benen-op-tafel-bijeenkomst of heisessie. Maar zodra we weer op de werkvloer komen, staat de telefoon alweer roodgloeiend, stroomt de inbox vol en raken al die mooie vergezichten snel uit het zicht.

Veranderproject

Soms zijn doortastende en resultaatgedreven managementteams in staat om een veranderproject in gang te zetten. Met de nodige tamtam en een aangewezen verandermanager wordt er enthousiast en voortvarend begonnen. Helaas verzanden dergelijke projecten maar al te vaak in weerstand en stroperigheid om uiteindelijk een zachte dood te sterven.

Gedragsverandering

Volgens Goethe zijn ‘wensen’ voorgevoelens van hetgeen u in staat bent daadwerkelijk te realiseren. Dat is een mooie start. Maar het realiseren van die wensen gaat toch vooral gepaard met gedragsveranderingen, met uithoudingsvermogen en met het doorzetten onder moeilijke omstandigheden. Dat is veel gevraagd. Vaak te veel.

Energie

Verander de wereld, begin bij jezelf. Als u daadwerkelijk een verandering in uw organisatie wilt realiseren dan moet u allereerst zelf het goede voorbeeld geven en anderen moeten enthousiasmeren. En dat vraagt heel veel van uw energie, van uw tijd en van uw incasseringsvermogen: “wer schaffen will muss fröhlich sein” (Fontane).

Bedreigingen

In de huidige hectische tijden zijn we al snel geneigd om het urgente boven het belangrijke te stellen. Dat we daarmee kansen missen is ingecalculeerd (“opportunities are like buses, there’s always another one coming”, aldus Richard Branson). Het wordt pas echt link als organisaties denken dat strategische wensen onzinnig zijn omdat ze toch nooit gerealiseerd zullen worden. In een omgeving die razendsnel veranderd is het voor de  organisatie simpelweg niet mogelijk om alles bij het oude te laten. Dan worden kansen tot bedreigingen. Hopelijk hebt u daarom nog steeds goede voornemens en bent u vrolijk genoeg om ze te realiseren.