21-07-2016  ‘Anyone can play guitar’, schreef Radiohead in het gelijknamige liedje. In het begin van het nummer hoor je dan ook een nogal lawaaierig en vals stukje gitaarwerk. Iedereen kan inderdaad gitaarspelen – maar of het dan ook echt mooi is?

Zo is het ook bij teams. Iedereen werkt in een team, een afdeling of een projectgroep. En vaak wordt er dan verwacht dat er automatisch een goede samenwerking ontstaat met dito resultaten.

Want het is toch een team? Dat valt best nog wel tegen. Want stel dat je de volgende mensen bij elkaar in een team zet, zou het dan goed gaan?

  • De harde werker, die per ongeluk een stukje stelling meeneemt terwijl ze langs scheurt met de heftruck
  • De medewerker die nooit fouten maakt, maar die structureel de eigen KPIs niet haalt
  • Het teamlid dat last heeft van de chagrijnige bui van zijn collega en daardoor minder efficiënt werkt
  • De medewerker die al de hele dag loopt te drammen dat de collega’s niet opschieten
  • Het teamlid dat een nieuwe opzet heeft bedacht om de gehele planning om te gooien

Elk van deze personen heeft een andere benadering nodig. En sommige personen vinden het heel lastig om met een ander samen te werken. Dus tip 1 voor het winnende team is:

  1. Weet wie je in je team zet: Laat je medewerkers een (persoonlijkheids)test doen en kijk aan de hand daarvan wie je in welk team zet en welke combinaties ideaal zijn.

    Anyone can play guitar en iedereen kan mensen bij elkaar zetten om zo een team te vormen – maar om het dan ook een goed team te maken, is een heel andere uitdaging. Daarom hierbij ook nog tip 2 t/m 5:
     
  2. Maak het team niet te groot: de ideale teamgrootte is ergens tussen de vijf en negen personen. Dat is ook best logisch; het werkt nu eenmaal ook makkelijker met zeven personen dan met 27. Heb je meer medewerkers nodig voor de taken? Maak dan meer teams. Dan wordt tip 3 ook makkelijker.
  3. Zorg ervoor dat iedereen weet wat het doel is: Een gezamenlijk doel, dat voor iedereen duidelijk en concreet is, maakt het makkelijk om de taken zo uit te voeren zodat het doel behaald wordt. Hoe duidelijker het doel, hoe beter teamleden hun best ervoor zullen doen.
  4. Zet ze bij elkaar: Het werkt nou eenmaal niet makkelijk als het team verspreid over het magazijn aan het werk is. Als mensen dichtbij elkaar werken, stellen ze makkelijker vragen en zien ze ook meer dingen van elkaar.
  5. Investeer in je team: zorg voor regelmatige werkoverleggen en team-uitjes, zodat iedereen elkaar kan leren kennen – zowel qua werkmethode als qua persoonlijkheid.