De lobby van EVO zorgt ervoor dat de belangen van Nederlandse verladers continu op het netvlies van beleidsmakers en marktpartijen staan. Beleidsadviseur Godfried Smit over een lobbyresultaat uit 2012: het voorkomen van een verhoging van de motorrijtuigenbelasting.

Een forse lastenverhoging van jaarlijks zo’n zesduizend euro per zakelijke bestelauto voor duizenden ondernemers, met name kleine en middelgrote bedrijven, dreigde in 2012. Het plan voor een forenzentaks was oorspronkelijk bedacht door de Kunduz-coalitie en leverde meteen al een storm van protest op in de hele samenleving.

Campagne

Meteen na het bekend worden van de plannen voor een forenzentaks heeft EVO de media en de politiek bestookt met de campagne ‘Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak’ om te voorkomen dat deze plannen zouden worden doorgezet.

Dat de onrust zeer groot was, bleek wel uit het feit dat de campagne van EVO gesteund werd door vele branches en er handtekeningen kwamen van duizenden ondernemers en gebruikers van zakelijke bestelauto’s.

Gevolgen

Het woon-werkverkeer dreigde te worden aangemerkt als privéverkeer. Dat zou een flinke druk opleveren van de werknemer op de werkgever om deze lasten door middel van een loonsverhoging op zich te nemen. De voordelen van de Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik dreigden met deze regeling grotendeels verloren te gaan.

De betrokken ondernemers zouden de extra last van zesduizend euro per zakelijke bestelauto hebben moeten doorberekenen via de loonkosten. Als de werkgever dat niet zou kunnen betalen, zou hij eerst naar de zaak moeten rijden om daar de bestelauto te pakken om daarna pas naar de eerste klus te rijden. Pure tijdverspilling.

Teveel bedrijven met bestelauto's zouden alsnog worden getroffen en degene die zouden worden uitgezonderd, dreigden geconfronteerd te worden met onduidelijke situaties en een tijdrovende rittenregistratie. Mede daarom heeft EVO, samen met andere organisaties in het bedrijfsleven, voortdurend ingezet op het niet door laten gaan van de maatregel.

Geschrapt

In het najaar van 2012 konden de duizenden ondernemers met zakelijke bestelauto’s opgelucht ademhalen: het nieuwe kabinet van VVD en PvdA schrapte de plannen voor de forenzentaks.

De EVO-actie ‘Je bent de Sjaak met een bestelbus van de zaak’ was met groot succes afgerond.