15-01-2013  Nederlandse verladers kunnen nog een aantal maanden profiteren van de ACN-registratie. Deze registratie helpt de Nederlandse luchtvrachtsector zich tegen terroristische aanslagen te beveiligen. Incidenten in het buitenland hebben ervoor gezorgd dat luchtverladers aan strengere Europese eisen moeten voldoen om de status ‘Bekende afzender’ (Known Consignor) te krijgen.

De overgangsperiode van de diverse nationale veiligheidsprogramma’s naar het Europese luchtvrachtsecurityregime verloopt niet bepaald vlekkeloos. Zo zijn er bijvoorbeeld de nodige vragen over de deadline, het aantal geregistreerde bedrijven en de Europese security regels voor inkomende vracht.

Deadline: 29 april of 25 maart?

De Europese luchtvrachtindustrie had 1 datum in haar agenda genoteerd, namelijk 29 april 2013. Op deze dag zou de 3 jaar durende overlapperiode van de ACN-registratie naar de  nieuwe EU-wetgeving aflopen en de Europese Known Consginor verordening 185/2010 starten. De Europese Commissie, onafhankelijke inspecteurs, expediteurs, luchtvaartmaatschappijen en natuurlijk verladend Europa werkten in 3 jaar tijd naar deze deadline toe. Tot half november 2012. Rond deze tijd ging de Duitse overheid nogmaals de wetgeving lezen en wat onbegrijpelijke data bij elkaar optellen. Volgens de Duitsers was de deadline niet 29 april, maar 25 maart 2013. Schoorvoetend moest de Europese Commissie toegeven dat ze een verkeerde datum hadden gecommuniceerd en dat nu de datum van 25 maart zou worden gehanteerd. Namens EVO heeft de European Shippers’ Council dit als onacceptabel betiteld en alle lidstaten, behalve Duitsland, geven de voorkeur aan 29 april. Er is nog altijd onvoldoende informatie over de werkelijke deadline, maar dat deze eraan komt, dat  is zeker.

Nederland koploper Bekende afzender status

EVO heeft samen met ACN, de Koninklijke Marechaussee, de Douane en de NCTV in 2010, 2011 en 2012 succesvolle voorlichtingbijeenkomsten over de nieuwe luchtvrachtsecurity regels georganiseerd. Meer dan 3000 bedrijven hebben op deze manier informatie gekregen over de keuzes die ze moeten maken en de vereisten die nodig zijn om de Bekende afzender status te krijgen. Op 22 januari en 7 en 12 februari worden ook nog voorlichtingsbijeenkomsten gehouden.

Nederland heeft de Europese koppositie ingenomen als het gaat om het aantal Bekende afzenders. We verwachten ongeveer 300 bedrijven met een Bekende afzender status in april, terwijl er nu nog 4000 bedrijven ACN-geregistreerd zijn. Veel bedrijven zullen naar verwachting niet voor 25 maart de Bekende afzender status behalen. De hoeveelheid vracht die logistiek dienstverleners moeten gaan scannen zal dan ook significant toenemen.

Forse toename screenen

In Duitsland zal deze toename nog veel groter en mogelijk dramatischer zijn. In Duitsland zijn nu 66.000 geregistreerde verladers en waarschijnlijk minder dan 300 zullen op tijd de Bekende afzender status hebben. Nu is mijn vraag aan de logistieke sector: wie gaat deze forse toename screenen? De expediteurs investeren nog onvoldoende en zendingen lopen zeker vertraging op als de afhandelaren de controles moeten uitvoeren. Alle ingrediënten zijn beschikbaar om deze regelgeving een grote en negatieve impact te laten hebben op de betrouwbaarheid van de luchtvrachtketen.

Inkomende vracht

De Bekend Afzender regels voor uitgaande goederen worden reeds een groot succes genoemd. Dit is wel erg voorbarig. Er komen nu zelfs regels die betrekking hebben op vracht met een bestemming binnen de Europese Unie. Afzenders uit landen buiten Europa, zoals Vietnam, die goederen produceren voor Europa en geen goede luchtvrachtsecurity regels hebben, moeten in de toekomst ook de Bekend Afzender status volgens de Europese principes gaan aanvragen of de vracht laten scannen en screenen. Vietnamese fabrieken produceren echter niet alleen voor Europa. Zo moeten alle goederen naar de VS reeds gescreend worden. Het is veel effectiever om te komen tot 1 wereldwijd supply chain security regime via ICAO, in plaats van dat de Europese Commissie en landen allerlei verschillende beleidsregels gaan opleggen over luchtvracht security.